A Magyar Filmadatbázis a hivatalos bevételi adatok és olvasóik szavazata alapján elkészítette a legnépszerűbb őszi filmek TOP 10-es listáját.
2024. november 17-én a Zeneakadémia Nagytermében tartja Gaudeamus hangversenysorozatának idei első koncertjét a Szent István Filharmonikusok.
Az esten Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr Sinfonia concertante és Pjotr Iljics Csajkovszkij: V. (e-moll) szimfóniája hangzik el. A koncerten közreműködik Szűcs Máté brácsaművész. Az hangverseny különlegessége, hogy a koncertre látogatók nem csak Baráti Kristóf nagyszerű vezényletében és hegedűjátékában gyönyörködhetnek, hanem megcsodálhatják a 1703-ban készült hegedűjét is, melyet a chicagói Stradivari Alapítvány bocsátott a művész rendelkezésére.
Mozart huszonkét éves korára jócskán kinőtt a csodagyerek szerepéből, megjárta Mannheimet és Párizst, ahol nagyszerű zenészek, kitűnő zenekarok inspirálták, csak a lehetőség hiánya kényszerítette arra, hogy visszatérjen a hercegérsek szolgálatába az „ostoba és gyűlöletes” Salzburgba. 1779-ben komponált Esz-dúr Sinfonia Concertantéja utazásai során szerzett tapasztalatainak bűvöletében íródott. Kifinomult kettősverseny: a hegedű és brácsa párbeszédét szokatlanul változatos zenekari szólamok kísérik, az erőteljes zenei kontrasztokban egyértelműen felfedezhetjük a virtuóz játékosairól, szenvedélyes előadásairól híres mannheimi zenekar hatását. A bensőséges érzéseket tükröző első tétel elégikus andantéhoz vezet, a szívszorító kromatikus harmóniák végül egy ünnepélyes és gyors harmadik tételben oldódnak fel. A szorongást és vágyakozást, a nagyívű éneklő melódiákat és elfojtott gondolatokat a romantika időszaka kibővült zenei eszköztárával még érzékletesebben ábrázolja.
Csajkovszkij valósággal felkorbácsolja zenéjével az érzelmeinket. Ötödik szimfóniája a klasszikus négytételes formát követi, gyors tételei keretezik a nagyívű éneklő dallamokból építkező andante cantabilét és idilli szépségű keringőjét. Alig észrevehető, hogy a különböző tételeket egy közös mottóval kapcsolja össze: a klarinétokon mintegy gyászindulóként induló dallam a harmadik tételben igazi romantikus alakot ölt: haláltánccá lényegül át mígnem az utolsó tételben, a darab során először dúrban szólal meg, győzelmi indulóvá válik.
Szűcs Máté 2003 óta kizárólag szólóbrácsásként dolgozott 5 különféle nemzetközi zenekarban, majd 2011 és 2018 között a Berlini Filharmónikusok első szólóbrácsása volt. 2018 óta a genfi Zeneakadémia brácsaprofesszora, aki emellett rendszeres szólózik es kamarazenél világszerte. 2020-tól a pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának tanára. PhD diplomáját a gdanski Zeneakadémián szerezte meg 2020-ban, melyet 2021-ben honosíttatott a Pécsi Tudományegyetemen.
Baráti Kristóf generációjának egyik legkiemelkedőbb magyar hegedűművészeként rendszeresen fellép hazájában a legnagyobb magyar zenekarokkal, szólóban és kamarazenészként is. Világszerte elismerik, mint rendkívüli színvonalú, hatalmas expresszív skálával és kifogástalan technikával rendelkező művészt. 2015 től Várdai Istvánnal együtt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál művészeti vezetője. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára. Az utóbbi években egyre gyakrabban karmester-hegedűművészként is részese a zenei életünknek. A hangversenyre látogatók Baráti Kristóf nagyszerű vezényletében és hegedűjátékában gyönyörködhet, valamint megcsodálhatják a 1703-ban készült hegedűjét is, melyet a chicagói Stradivari Alapítvány bocsájtott a művész rendelkezésére.
Műsor:
Wolfgang Amadeus Mozart: Esz-dúr Sinfonia concertante, K. 364
–
Pjotr Iljics Csajkovszkij: V. (e-moll) szimfónia, op. 64
Közreműködik:
Baráti Kristóf (hegedű), Szűcs Máté (brácsa)
Szent István Filharmonikusok
Vezényel: Baráti Kristóf
További információ: https://sztif.hu/koncert/gaudeamus-i/