Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Szeretnek félni az emberek! Hiába tagadjuk, az élet monotóniájának egyik legjobb ellenszere az, ha fel-lejár bennünk a rettegés, és zöldülünk az adrenalin túltengéstől.
Mert ugyan mivel magyarázzuk a thrillerek, a horrorfilmek szakadatlan sikerét? Éhezünk egy fürdőszoba-jelenetre amúgy Hitchkcock módra, de jöhet egy kis Ragyogás az ördögi vicsorgású Jack Nickolsonnal. Bevallom, ennél a két filmnél tovább nem merészkedtem. Gyáván elkapcsolok a csatornáról, ha egy zombi közelít, és a kampó látványa is bőven elég a hentesnél, nemhogy egy Kampókéz! Nem vagyok jó sem a Sikolyban, sem az Ördögűzőben. Erre jönnek a szellemek! De ez már annyira ezoterikus, hogy úgy vagyok vele, mint egy képzelt egzotikus utazással valahol, a Bahamákon. Úgy döntöttem, most a szellemeket bevállalom, már csak a jó öreg A sátán kutyája kamaszkori emlékem tiszteletére is.
Merthogy van ez a lápvidék, ahol feketén gőzölög a mindent elnyelő végzet, és mégis itt, vagyis a közelben élő lakosok ettől nem menekülnek el, hanem maradnak, és nem értik a pusztulást.
Gyerekek halnak meg sorra James Watkins legújabb munkájában, A fekete ruhás nő című klasszikus modorban megrendezett, kosztümös thrillerben. Az egészet az teszi még irtóztatóbbá, hogy úgy tűnik, önként vállalják a halált. Közben egy londoni ügyvédi iroda dolgozója (Daniel Radcliffe) megbízást kap, hogy látogasson el a fentebb jelzett vidékre, mert ott egy örökösödési és házeladási probléma végett. Egy ódon épület magasodik egymagában a lápvidék kellős közepén, amit ráadásul rendre elzár a dagály a külvilágtól. Így aztán nem meglepő, ha nehézségekbe ütközik az ingatlan értékesítése. Érthetően a környék lakosait ez izgatja a legkevésbé, mivel a gyerekek halála apátiába és örökös gyanakvásba taszítja őket. Ebbe a nem éppen barátságos miliőbe érkezik az ügyvéd, aki beköltözik a baljóslatú házba. Viszont ő maga is évek óta gyászolja fiatalon, gyermekágyban meghalt feleségét. Halál és halál mindenfelé, és akkor jön a szellem.
A thriller minden hangeffektet és képi megoldást felsorakoztat a zsáner felvállalt borzongató jegyei közül. Minden fa, bokor süvít, vészjóslón csikorog a padló egy láthatatlan test „súlya” alatt, semmibe meredő szemmel zenélnek a játékbabák, és fenyegetően ringatja magát egy hintaszék. A múltból üzennek ezek a hangok egy családi igazságtalanságról, és elégtételt követel magának a fekete ruhás nő.
A komótosan hömpölygő, lépésről-lépésre felépített történetben összefutnak a szálak, végül helyére kerülnek a dermesztő kirakós darabjai.
A film borzongató, elég félelmetes, de nem fürdünk a jeges verítékben tőle, aminek az az előnye, hogy így figyelünk a részletekre is, az egyéni drámákban felőrlődött életekre.
Az angolokat különös affinitásuk a sejtelmekre, a mindenhol jelenlévő szellemekre teszi képessé, hogy nekik a halállal egészen különleges kapcsolatuk van. Talán nincs még egy ilyen irodalom és filmművészet, ahol ennyire transzparensen jelenne meg az irracionális félelmeket generáló halál. Ugyanis ott a szellemek „léteznek”, sőt, mi több, igazságot osztanak.
Elfogadva a műfaj szabályait a befejezés mikéntje, elgondolása komoly kételyeket ébreszt, mivel itt érezni, hogy a rendezői fantázia kifulladt a klisék bemutatásával, mert egy kimódolt, érzelgős „megoldásra” futotta csak. Bár az is lehet, ez egyfajta kompromisszum az élők és a holtak között? De miről is?
A film főszerepét alakító Daniel Radcliffe-fel kapcsolatban mindenki joggal jegyzi meg, hogy ki más kaphatta volna meg a főszerepet, ha nem a Harry Potter regény- és mozi-folyam egészen kivételes történeteihez és figuráihoz szokott varázslótanonc megformálója. A színésznek jelen film esetében sok dolga nem akadt, mint a hol kissé csodálkozó, hol illedelmesen rettegő arckifejezést felölteni, és angol visszafogottsággal, de annál elszántabban nyomozni a rejtélyes esetek után és menetelni a különös vég felé. Filmbeli egyedüli segítőtársát megformáló Ciarán Hinds, de leginkább a feleségét játszó Janet McTeer alakítása említésre méltó még.
A fekete ruhás nő viszont pusztán egy tisztességesen megendezett főpróba. A premierrel járó ováció elmarad.
7/10 pont
A fekete ruhás nő (The women in black) - színes, feliratos, angol-kanadai thriller, 95 perc, 2012.
Korhatár besorolás: megtekintése 16 éven aluliak számára nem ajánlott
Rendezte: James Watkins
Szereplők: Daniel Radcliffe (Arthur Kipps), Ciarán Hinds (Mr. Daily), Janet McTeer (Daily felesége), Shaun Dooley (Fisher)