Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Az elmúlt hétvégén egyértelművé vált, hogy Budapest kiemelt kulturális turisztikai célponttá, jelentős európai művészeti központtá válhat a nemzetközi kortárs képzőművészeti vásárként 2011-ben létrejött Art Market Budapest jóvoltából. Az idei esemény 2012. november 8-11. között 16 ezer látogatót vonzott, ami nemzetközi összehasonlításban is számottevő eredmény.
A budapesti Millenárison összesen közel 100 kiállítói standon, mintegy 1.500 folyóméternyi falfelületen, közel 6.000 négyezetméter beltéri és többszáz négyzetméter kültéri kiállítási területen összesen mintegy félezer művész mutatkozott be. Kelet-Európa vezető kortárs képzőművészeti eseménye kiemelkedő nemzetközi érdeklődés mellett került megrendezésre, a kiállítás több, mint felén külföldi kiállítók mutatkoztak be Magyarország vezető galériái mellett, ami egy második évében járó nemzetközi vásár esetében rendkívüli eredmény. 12 ország kiállítói mellett jelentős számú külföldi vendég is bizonyította a vásár széles körű vonzerejét. Az európai és tengerentúli művészeti intézmények vezetői, több kontinensről érkezett műgyűjtők, érdeklődő galériások és szakemberek mellett többek között Jeremy Irons, az Oscar-díjas filmszínész, Sylvia Plachy, a világhírű New York-i fotóművész, Laura Kruger, az ismert New York-i kurátor, a Hebrew Union College Museum vezetője és Emil Boc, korábbi román miniszterelnök, Kolozsvár polgármestere is ellátogatott a vásárra.
2012. november 8-11. között Európa vonzó művészeti találkozóhelyévé vált Budapest, a magyar fővárosra összpontosult a nemzetközi művészeti világ figyelme: az Art Market Budapest 2012 nemzetközi kortárs képzőművészeti seregszemle számos szempontból kiemelkedő eredménnyel zárt. A vásár összességében közel 100 önálló kiállítói standon mintegy 450 művész ezernyi alkotásával várta a helyszínre érkező 16 ezer hazai és külföldi érdeklődőt. Magyarország legjelentősebb galériái mellett Anglia, Ausztria, Izrael, Kanada, Kazahsztán, Németország, Olaszország, Románia, Szlovénia, Törökország és az USA is képviseltette magát. Közülük Románia 8 kiállítóval, Törökország 6, Németország 5 galéria kiállítási standján szerepelt.
Nemzetközi összehasonlításban is számottevő eredmény, hogy a külföldi kiállítók tavalyi számának megduplázásával a határainkon túlról érkezett galériák aránya már az Art Market Budapest második évében meghaladta a hazaiakét. A 12 bemutatkozó ország kiállítói között a vásáron a hazai mezőny olyan fontos tavalyi „hiányzói” is részt vettek, mint a Kisterem Galéria (többek között a legutóbbi londoni Frieze kiállítója), a Várfok (az egyik legrégebben alakult hazai kortárs galéria) és a Vintage (a tavalyi Art Basel résztvevője).
Nemcsak maga a vásár, hanem a kiállító galériák is sikeresen szerepeltek: az első alkalommal Budapestre érkezett kiállítókkal szemben is jelentős látogatói érdeklődés mutatkozott, a visszatérő kiállítók zöme eladással zárta a vásáron való részvételt. Kiemelkedő sikert ért el például az Ari Kupsus Galéria tucatnyi(!) helyszíni eladással, de a vásár kazah vendége, a nemzetközi piacon első ízben bemutatkozó Ular Galéria is 5 festményt értékesített. A vásár ugyan nem ír elő kiállítói számára az értékesítésre vonatkozóan tájékoztatási kötelezettséget, de becslések szerint az egyik legkomolyabb forgalmat az Erdész Galéria realizálta: a szentendrei kiállító standján Vajda Lajos egyik jelentős alkotása mellett Anna Margit és Vajda Júlia egy-egy munkája is új tulajdonosra talált.
A vásárra rendkívüli műfaji sokszínűség volt jellemző, a festmények és grafikák mellett látványos szerep jutott a fotóművészeti alkotásoknak, videó installációknak illetve a szobroknak is. A Millenáris két kiállítási csarnokában elhelyezett számos beltéri szobor mellett elsősorban a Kecskeméti Acélszobrászati Szimpozion anyagából a KÉSZ Művészeti Gyűjtemény, részben pedig a Bergman Galéria jóvoltából várta szoborpark a vásár helyszínére érkezőket.
A programok között a társművészeteknek is jutott szerep, a Millenáris Fogadó épületében a vásár zárása utáni AFTER.BAR koncerteken az örmény David Yengibarian, illetve a marokkói Chalaban és az orosz Wattican Punk Ballet zenekarok mutatkoztak be.
A koncertek, csakúgy, mint a vietnámi születésű Anh Tuan, a grúz Tamara Barnoff és a perzsa Arghavan Shekari tervezők kollekcióiból összeállított teltházas divatbemutató az Art Market Budapest 2012 keretében útjára indult Art-In-Fusion program elemeként került megrendezésre, amely program Magyarországon élő külföldi művészeket fog össze és mutat be, ezzel is hangsúlyozva Budapest mint vonzó művészeti központ jellegét. Az Európai Integrációs Alap támogatásával létrejött Art-In-Fusion saját kurátori összeállítás keretében a vásár helyszínén Duliskovich Bazil, Fukui Yusuke, Nadya Hadun, Keren Hanan, Claudia Martins, Jahangir Matboo, Katarina Sevic, Allan Siegel, Tom Sloan, Alexander Tinei, Mamikon Yengibarian és Yan Yeresko alkotásait mutatta be a nagyszámú közönségnek.
A kiegészítő programok között az Art-In-Fusion divatbemutatót követően a Maura Design kollekcióját élvezhette a közönség, a vásár záróeseményének a Lonely Planet utazási magazin által a Világ Legjobb Bárjának választott A38 Hajó adott otthont, ahova a vásár VIP vendégei és kiállítói a Dunáról hajóztak be, és ahol többek között Szűcs Attila, saját generációjának nemzetközileg egyik legismertebb hazai festőművésze kiállítását is megtekinthették. A Vitra, a Volvo és az Illy által támogatott VIP program keretében a külföldi gyűjtők és más kiemelt vendégek a vásár ideje alatt különleges programokon ismerkedhettek Budapest művészeti és kulturális csemegéivel, illetve Jane Neal, az ismert brit szakember kurátori tárlatvezetésén a debreceni MODEM ’Alkony’ című kiállításán is részt vehettek.
Kiemelt szerepet kapott az Art Market Budapest 2012 programjában Kelet-Európa jelenlegi leglátványosabb művészeti sikertörténete, a jelentős nemzetközi figyelemmel kísért kolozsvári művészeti élet. Román és más galériák - köztük például a Plan B (Kolozsvár-Berlin), az Ana Cristea (New York) - tucatnyi kiállítási standján, a MOL és a Cluj-Napoca 2021 programiroda támogatásával Vékony Délia kurátor által összeállított, világszínvonalú ’Kolozsváron át’ című válogatás keretében, szakmai beszélgetések illetve a művészekkel való személyes találkozási lehetőségek formájában rendkívül komplex bemutatkozási lehetőséget kapott a kolozsvári jelenség. A vásárra személyesen ellátogatott és ott előadást tartott a korábbi román miniszterelnök, Kolozsvár polgármestere, Emil Boc is. A kolozsvári program szaktanácsadója Jane Neal mellett Nicola Trezzi, a Flash Art magazin szerkesztője volt.
A magyarországi Wallenberg Emlékévhez kapcsolódva Kolozsvár mellett a zsidó identitás és a kortárs művészet kapcsolata is különleges hangsúlyt kapott a vásáron. Az olyan jelentős szakemberek, mint Laura Kruger (Hebrew Union College Museum, New York) és Karin Eden (Bauer & Ewald, Berlin) bevonásával szervezett kerekasztal-beszélgetés mellett a vásár helyszínén bemutatásra került a budapesti 2B Galéria által Böröcz László kurátori közreműködésével szervezett „Waldsee” című kortárs kiállítás is. Az anyag, amely többek között a dél-afrikai mester, William Kentridge, a világhírű magyar származású fotóművész, Sylvia Plachy és fia, az ismert színész, Adrian Brody munkáit is magában foglalja, röviddel a vásár zárása után a Vienna Art Week programján is bemutatkozik.
A MúzeumCafé közreműködésével szervezett ’Inside Art’ elnevezésű nemzetközi szakmai beszélgetéssorozat a fenti kiemelt témák mellett többek között a kelet-európai intézmények gyűjtési gyakorlatát, a tartós letétbe helyezett magángyűjtemények helyzetét és a fotográfia mint művészeti ág elismertetésére irányuló törekvéseket mutatta be az érdeklődő közönségnek.
A fiatal generáció művészetre nevelése az Art Market Budapest egyik kiemelt törekvése, a B.Braun vállalat támogatásával és a Szépművészeti Múzeum szakmai közreműködésével szervezett díjmentes múzeumpedagógiai foglalkozások közel félezer iskolást vonzottak a helyszínre. A fiatal látogatók által leadott szavazatok alapján a B.Braun díját a bukaresti 418 Galéria nyerte, ami a díjnyertes galéria számára az Art Market Budapest 2013 vásáron kedvezményes részvételi lehetőséget jelent.
Szintén díjat kapott a vásár ’Waldsee’ című kurátori anyagának létrehozásáért a 2B Galéria, ők az idén 10 éves Artmagazin „Legszebb Stand” díját vehették át.
Avásárt a kortárs képzőművészet és az esemény népszerűsítése érdekében a Turizmus Zrt. és a vezető nemzetközi médiaügynökség, az MEC közreműködésével jelentős nemzetközi és országos kommunikációs kampány vezette be. A vásár és a kiállítók különleges formában történő bemutatására a Magyar Telekom speciális intelligens telefon applikációt fejlesztett ki az Art Market Budapest számára.
Egy második évére 16 ezres látogatottságot elérő, külföldi kiállítóinak számát egy év alatt megkétszerező vásár méltán tereli a figyelmet Budapest művészeti életére. Az Art Market Budapest azonban attól válhat még különlegesebb szereplővé a nemzetközi vásárok között, hogy olyan művészeti kompozíció kialakítása mellett döntöttünk, amely érzékenyen egyensúlyoz a bevált és az izgalmasan újszerű tartalom között. A jól ismert, a jelentős nemzetközi vásárokon is örömmel fogadott kiállítók mellett kifejezett hangsúlyt fordítunk ugyanis a máshol még nem látott, a nemzetközi színtéren először nálunk bemutatkozó galériákra, Budapestről indulva ugyanis ők lehetnek a jövő feltörekvő sztárjai.” – emelte ki Ledényi Attila, a vásár igazgatója.