Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Kortárs tánc, butoh, performansz, kiállítás, workshop.
A 2009-ben Butoh Fesztiválként indult program, ma a régió legjelentősebb, az ázsiai kortárs non-verbális előadóművészeteket bemutató, a két kontinens közötti művészeti együttműködéseknek teret adó programmá nőtte ki magát. A negyedik alkalommal megrendezésre kerülő esemény, idén először lép ki teljes mértékben a színházi keretek közül.
A Magyar Nemzeti Galériával, valamint a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeummal együttműködve a meghívott produkciók különleges helyszíneken kerülnek bemutatásra: a Budavári Palota báltermében és az Andrássy úti múzeum közelmúltban átadott, megújult kertjében. A biennálé szervezőjének, az Érintéspont Művészeti Alapítványnak kiemelt célja, hogy Magyarországon és lehetőség szerint, a régióban, bemutassa a Távol-keleti előadóművészetek legújabb irányzatait, elősegítse a kulturális és művészeti kapcsolatok kiépítését, a közös munkát Kelet-Európa és a Távol-Kelet között. Az év folyamán zajló programok mellett a biennálé koncentrált formában kínálja mindezt az érdeklődőknek.
A kezdetben a butoh (japán avantgárd) előadásokra fókuszáló fesztiválprogramban, évről-évre fokozatosan megjelentek a műfaj szoros határai közé nem sorolható, de a butoh filozófiáját tükröző előadások, kortárs tánc produkciók és performansz akciók is. Az idei programban határokat feszegető, radikális, fizikai, ugyanakkor erős érzelmi töltettel bíró előadásokat láthatunk, melyek többsége tradicionális gyökerekből merít, inspirálódik. Kominami Yuko élőzenei kísérettel előadott Mayu szólójának témája az újraszületés, újra megszületés, az élet-halál körforgás. A butoh előadó a születő mozdulatok „köztes” mozdulataival kísérletezik. Az „élet” összetett és töredezett mozdulatait próbálja megmutatni. Valentin Tszin butoh táncának központi szereplői a térdei: azok „roncsolása” és az így keletkező feszültségből táplálkozó erők felszabadulása. A Japánban megrendezett Yokohama Dance CollectionEX koreográfusi versennyel együttműködve érkezik Budapestre két produkció: a japán kortárs tánc legfiatalabb generációját képviselő Kurosu Ikumi és Katori Naoto alkotópáros férfitestekre koreografált érzékenységgel és finomsággal átitatott darabja. És a számos díjat nyert koreai koreográfus Kim Boram, társulatával, az Ambiguous Dance Company-val, aki a zene és a tánc csíráihoz próbál visszatérni, hogy a hangot vizsgálja a zene előtt, a mozdulatot a tánc előtt. Az Izraelben élő, olasz származású Andrea Costanzo Martini szólója ön-leleplezés. Arvo Pärt meditatív hangzásvilágát és az olasz TV-shop ikonikus figurájának, Vanna Marchi-nek hisztérikus sikoltozását futóléptekkel, ugrásokkal, lopódzó és féktelen mozdulatokkal önti mozgásba. Idén először szerepel a fesztivál programjában performansz művészet.
A Kínából érkező művészek akcióikban más-más kérdést boncolgatnak: Liu Wei az egyéni és a kollektív erőviszonyok közötti kapcsolatot vizsgálja, elsősorban a „Kínai Álom” szlogenjének tükrében; He Liping az akciófestészetből merít, amit a jelenkor művészeinek temperamentumával és kifejező eszközeivel ötvöz; Gao Yuan az emberi testet kutatja a Kelet-Nyugat kontextusában; Esme Wang Xiaozhou a mindennapi tárgyaink által generált viselkedésformák és a tárgyak saját nyelvét keresi.
A biennálé talán legkülönlegesebb programja a szombat délután zajló Hopp Kert Show, melynek keretében a fesztivál művészei hét helyszín-specifikus performanszot adnak elő az idén újjászülető kertben, mellyel párhuzamosan látogatható lesz a múzeum Az indológus indián – Baktay Ervin emlékezete c. kiállítása is. Batarita nyitóelőadásával és egy kamara kiállítással tisztelgünk az idén eltávozott Murobushi Ko előtt. A kísérletező test 1969-2015 c. kiállítás a butoh egyik legmeghatározóbb mesterének a munkásságába nyújt bepillantást. És aki mozogni szeretne, Kominami Yuko butoh óráján megkísérelheti kideríteni, hogy mi az, amije már van, mit kell lerombolnia, eldobnia, vagy éppen „nevelgetnie” tánc közben, hogy felépítse saját zsigeri improvizációs és kompozíciós képességeit; Kim Boram kortárs tánc óráján, pedig felszabadultan öntheti mozdulatba a zene minden egyes hangját.
2015. augusztus 25-30. - Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum.
Részletes program megtekinthető itt.