2018. július 18. - szerda

B-MOVIE: Nyugat-Berlin hangjai a Szemrevalón

Kinyomtatom...
SO 36 jelenet

Az idei Berlinalén debütált és ott Heiner Carow Díjjal méltatott B-MOVIE: Nyugat-Berlin hangjai, 1979-1989.

A német dokumentumfilm az idei Szemrevaló egyik legkülönlegesebb darabja. Mark Reeder zenészt és producert annyira magával ragadta a német alternatív zene, hogy hátat fordított Manchesternek és a Joy Division köré épült brit szcénának, és 1979-ben átköltözött Nyugat-Berlinbe, ahol mindent megörökített. A fiatal Blixa Bargeld, Nick Cave, a Die Tödliche Doris, Jörg Buttgereit, az Ärzte, a Toten Hosen, Nena, Westbam mind felbukkannak Jörg A. Hoppe, Heiko Lange és Klaus Maeck dokumentumfilmjében, akik közül az utóbbival Nagy István Steve, zenei újságíró két alkalommal is beszélget a fesztiválon.

Ez a film a kazettás magnók, a Polaroid fényképezőgépek, a Super8-as filmfelvevők, az utcai telefonfülkék korában játszódik, mikor a szórakozóhelyeken még lehetett dohányozni, és a férfiak dauerolták a hajukat és sminkelték magukat. A húszéves Mark Reeder Manchesterben nőtt föl, egy kis Virgin lemezboltban dolgozott, és szülei bosszantására gyakran viselt náci egyenruhát. Annyira lenyűgözte az akkor formálódó Neue Deutsche Welle zenei világa, hogy 1979-ben végül úgy döntött, hogy Nyugat-Berlinbe költözik.  Ő vezeti végig a nézőt a háború nyomait még erőteljesen magán viselő, mégis kötöttségektől mentes, szinte szürreális Nyugat-Berlinen, ahol olyan művészek éltek akkoriban ideig-óráig, mint Tilda Swinton, Thierry Noir, Keith Harring, Eric Burdon vagy Martin Kippenberger. Mark olyan, akkoriban népszerű klubokba is elviszi minket, mint az SO 36, a LOFT, a Risiko vagy a Dschungle.

Jörg A. Hoppe, Heiko Lange és Klaus Maeck munkája Nyugat-Berlin 10 évét mutatja be, zenei íve a Die Toten Hosentől indul és David Hasselhof felvillantásán keresztül egy új kor, az elektronikus zene, a techno és a rave megszületésével, Westbammal zárul. A korabeli felvételeket felsorakoztató dokumentumfilmben láthatjuk többek között a Die Tödliche Doris-t, a Die Ärzte-t, a Die Toten Hosent és Nenát. Megjelenik a berlini standardokhoz képest is kissé unorthodox fiatal Blixa Bargeld, először önálló előadóként, később az Einstürzende Neubauten frontembereként, majd a Bad Seeds-ben Nick Cave-vel, aki vagy három évig maga is Nyugat-Berlinben élt, s egy ideig épp Mark Reedernél pecózott. Belehallgathatunk David Bowie 1987. június 6-án a Reichstag előtt rendezett koncertjébe, amit a Fal tövében több százan élveztek a keleti oldalon is. Végül ott vagyunk 1989. július 1-jén az első Love Parade-en, mely talán az első olyan demonstráció volt, amely a Béke, Boldogság és Palacsinta mottóval nem valami ellen, hanem valamiért szerveződött.

Mark Reeder 1989-ig élt Nyugat-Berlinben. Ő szervezte meg a Joy Division egyetlen berlini koncertjét négy hónappal Ian Curtis tragikus halála előtt, később a Die Toten Hosen első titkos koncertjét Kelet-Berlinben – mindezekbe szintén bepillanthat a néző. Több együttes, köztük a Mania D nevű női együttes menedzsere volt, egy ideig a legendás angol tv-műsor, a The Tube berlini tudósítójaként dolgozott, végül ő alapította meg az első független kelet-német trance zenei kiadót, az MFS –t is.

A B-MOVIE német nyelven, angol felirattal, magyar hangalámondással látható a Szemrevalón a Művész moziban szeptember 29-én 18 órakor, október 1-jén pedig 20.30-tól. A vetítések után a közönség találkozhat Klaus Maeck forgatókönyvíró-rendezővel, a film társproducerével, akinek a zenei kötődései is erősek, hiszen anno ő nyitotta meg Hamburg első punk-hanglemezboltját, 1988-ban pedig a Freibank nevű független zenekiadó társalapítója volt.

Még nem értékelted

Hirdetés

Kapcsolódó cikkek

plakát

Főszerepben Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Rolando Villazón, Erwin Schrott és Juszif Ejvazov.

plakát

Tom Cruise és Penélope Cruz zseniális thrillerével folytatódik a Paramount Nyári Mozi.

plakát

Az ország legnagyobb összművészeti fesztiválja tíz napon át várja a látogatókat.