Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
A kiállítást Sárközy Pál, Párizsban élő festőművész nyitja meg.
Az Abigail Galéria 2015. november 20-án, pénteken 18 órakor nyitja meg a művész Elrejtett arcok című, értékesítéssel egybekötött kiállítását, mely az alkotó elmúlt harminc évének fontos és meghatározó darabjait mutatja be.
Merczel Péter a 80-as évek óta a művészeti élet egyik kiemelkedő grafikusművésze. Műveivel itthon és külföldön, Mexikótól Finnországig, közel 90 kiállításon szerepelt. A művész tanulmányait 1971-ben a Képző és Iparművészeti Szakközépiskolában kezdte el játéktervező-grafika szakon. Pályaválasztásában nagy hatással voltak rá Réti Zoltán és Farkas András festő-és grafikusművészek. Érettségi után az MTV-nél helyezkedett el díszletfestőként, ahol tehetségét hamar felfedezték. 1977-ben Szcenikai Nívódíjjal ismerték el, egy 720 m2-es díszletháttér-tájkép megfestéséért. Egy évvel később már egy újabb, érdekes feladatot kapott, a makett műhelyből. Megbízták, hogy készítsen a trükk és játékfilmekhez maketteket. 1980-ban sikeresen felvételizett a Magyar Képzőművészeti Főiskola Alkalmazott Grafika szakára, ahol 1984-ben diplomázott. Azóta szabadúszóként dolgozott, így kipróbálhatta magát a reklám-és a média különböző területein. Készített színpadi háttereket, könyv- és folyóirat-illusztrációkat. Ebben a korszakában több mint 30 filmplakátot alkotott.
Az Abigail Galéria Merczel Péter – Elrejtett arcok című kiállításán azokat a limitált kiadású, különleges hangulatú műveket mutatja be, melyek filmtörténetileg is kuriózumnak számítanak: a Szamárköhögés c. filmszatíra, mely az 1956-os eseményeket meséli Gárdos Péter forgatókönyvíró tollából és rendezésében. Kultikus darabnak számít ma már a művész A Bolygó neve: Halál c. munkája, amely az alapötlettől eltérve izzószemű földbolygóként mutatja be a filmet. A plakát az amerikai gyűjtők nagy kedvence és BÁV I. plakátaukcióján is szépen szerepelt. A retrospektív tárlatunkon több magyar és külföldi filmklasszikus plakátjait is láthatja a közönség, úgy, mint az Oscar-díjra jelölt Tűz van babám c. alkotást, Milos Forman rendezésében, vagy az 1989-ben készült magyar vígjátékot, a Legényanyát.
Filmplakátjai mellett bemutatásra kerülnek 1985-2015 készült grafikai munkásságának különleges, szürreális világot teremtő darabjai, illusztrációi, és olajfestményei is. Az Abigail Galéria tárlatán látható alkotásairól elmondható, hogy a rajzi precizitás, a szellemes figurateremtés és az innovatív technikaválasztás egyaránt jellemző rájuk. Grafikai műveit eleinte egyedi, majd japán tustechnikát alkalmazva készítette, munkái a japán tusfestészet vonalkultúráját tükrözik vissza. A tradicionális technikaválasztás ellenére művei rendkívül modern szemléletűek, melyek éppen úgy megállják a helyüket a 80-as években, mint most 2015-ben. Képeinek többsége aprólékos kidolgozottsággal készült, amelyek elsőre nem is tűnnek fel talán, de ha elmélyedünk az adott mű vizuális világában, újabb és újabb apró részleteket fedezhetünk fel bennünk. Ezt a részletgazdagságot, fantáziadús képszerkesztési metódust vehetjük észre a Totemszörf és a Totem-darázs c. mű esetében, utóbbi utal az indiánok ősi totem tiszteletére.
Habár elmondása szerint a legszabadabban a grafika területén érzi magát, mégis, igen figyelemreméltó az alkotó Bohóc-sorozata, mely a hagyományos olaj technikával, előtanulmányok alapján készült. A clown figurájának szimbóluma gyakran a művész önarcképeként jelenik meg, egyik első példa erre Watteau Pierrot c. műve, de jelképként legerőteljesebben a XX. század első felében terjedt el (Picasso, Chagall, Miró, vagy éppen Aba-Novák). Ezen kívül említésre méltóak a hazai művészet 60-as éveiből Anna Margit, Kondor Béla, vagy Bálint Endre érdekes bohóc témájú alkotásai.
Grafikai munkáit 1985 óta 12 önálló kiállításon mutatta be, melyek közül kiemelkedő az Operaház Vörös Szalonjában rendezett tárlata. Az elmúlt 30 évben műveivel itthon és külföldön, Mexikótól Finnországig, közel 90 tárlaton szerepelt. Merczel Péter számos biennálén is részt vett, így a XII. és XIII. Varsói Plakátbiennálén (1990), az I. Mexikói Plakátbiennálén (1990), a békéscsabai Alkalmazott
Grafikai Biennálén (1990), vagy salgótarjáni Rajzbiennálén (1992). Ezen kívül
találkozhattunk a műveivel a FISE olaszországi tárlatain (1995, 1997, 2000), a MAOE és Typoszalon éves rendezvényein, a Nemzeti Galéria - Év plakátja (1986, 1988) kiállításain. 2008 januárjában a Madách Napok keretében szülővárosában, Balassagyarmaton, eddigi művészi tevékenységét Horváth Endre díjjal jutalmazták.
A megnyitóra 2015. november 20-án, pénteken 18:00-kor kerül sor. A kiállítást Sárközy Pál, Párizsban élő festőművész nyitja meg. Ezt követően kerekasztal-beszélgetést tartunk, melynek résztvevői Gárdos Péter, Balázs Béla-díjas filmrendező, Zsákovics Ferenc művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria Grafikai Osztályának főmuzeológusa és Merczel Péter, Szcenikai Nívó-díjas grafikusművész. Moderátor: Jankó Judit, művészeti szakíró, Artportal szerkesztő.
A rendezvény zártkörű, kérjük a személyre szóló, postai úton vagy e-mailben kapott
meghívóját szíveskedjék magával hozni.
A kiállítás 2015. november 21-től december 11-ig tekinthető meg.
Abigail Galéria 1052 Budapest, Piarista utca 4. Bejárat a Váci utca 19-21 felől is.