A vonat, amelyről három ország beszél

2016-ban újra elindul az Isonzó Expressz.

Idén is elindítja történelmi különvonatát az Isonzóhoz a MÁV Zrt. leányvállalata, a MÁV Nosztalgia. A július 17-én útjára induló Isonzó Expressz az ötnapos körutazás során bejárja a Nagy Háború egykori olasz frontjának és a mai Szlovénia és Olaszország határára eső hadműveleti területeit, megemlékezve az első világháború idején itt elesett több százezer katonáról.

A Nagy Háború centenáriuma alkalmából tavaly nyáron, első ízben közlekedő Isonzó Expresszt hatalmas érdeklődés övezte, amikor 550 utasával kigördült a Keleti pályaudvarról. A különvonatot a MÁV Nosztalgia Kft., a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok Hivatal, az Indóház Lapkiadó, a Budakeszi Kultúra Alapítvány, valamint a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány összefogása hozta létre első alkalommal 2015-ben. A nagy sikerű út eredményeként a programot idén is megismétlik, új lehetőségekkel, látnivalókkal bővítve: az Isonzó Expressz július 17-21. között ismét elindul emlékútjára, hogy utasai felkeressék az isonzói csaták további helyszíneit, valamint megemlékezzenek és tisztelegjenek a magyar hősök emléke előtt.

Az Isonzó Expressz 2016-ban új útvonalon, a Semmering-hágón a világ első magashegyi vasútvonalán keresztül közlekedik, melyet 1854-ben adtak át, s 1990-ben felkerült az UNESCO Világörökség Listára.  A vonat Orfeum kocsijában útközben fellép a Sebő együttes. Az emlékúton új elem a cerje-i kilátó felkeresése, ahonnan páratlan kilátás nyílik a 100 évvel ezelőtti csatatérre. A visintini magyar kápolna meglátogatása után, a Doberdó fennsíkján a Monte San Michele és San Martino del Carso magyar vonatkozású háborús emlékhelyeit is megtekintik a résztvevők. Ezen kívül Redipuglia olasz és Fogliano osztrák-magyar temetői is szerepelnek az utazás programjában.

A résztvevők felkeresik továbbá a Kolovrat gerincen kialakított szabadtéri emlékhelyet, Kobaridban (Caporetto) a háborús múzeumot és az osszáriumot, valamint Tolmin (Tolmein) Loče osztrák-magyar katonatemetőjét. Az utazás zárónapján, július 21-én kerül sor a központi megemlékezésre. A Magyar Vörös Kereszt Egylet egykori kórházának temetőjében, a svetói katonai temetőben közös szlovén-magyar katonai tiszteletadással és koszorúzással emlékeznek meg az I. világháborúban elesett hősökről.

Ünnepélyes keretek között avatta fel Lezsák Sándor a Magyar Országgyűlés alelnöke, Vargha Tamás miniszterhelyettes, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, Schvéd Norbert a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője és Pintér Tamás a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke az első világháború centenáriuma alkalmából 2016. július 17-én közlekedő Isonzó Expressz „Doberdó” nevet viselő személyszállító kocsiját a Vasúttörténeti Parkban. Az eseményt megtisztelte jelenlétével Maria Assunta Accili, nagykövet asszony az Olasz Köztársaság Nagykövetség, és Ksenija Škrilec nagykövet asszony, a Szlovén Köztársaság Nagykövetsége képviseletében. Az eseményen részt vett továbbá a különvonat ötletgazdája, T. Hámori Ferenc az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó ügyvezetője, Bánkúti Ákos, a Budakeszi Kultúra Alapítvány kuratóriumi tagja, valamint Jásdi Balázs hagyományőrző főhadnagy, a Honvédelmi Minisztérium munkatársa, a Magyar Tartalékosok Szövetségének Hagyományőrző Tagozatának vezetője.

A MÁV Nosztalgia Kft. élményvonati kocsiflottája újabb taggal bővült. Az elmúlt évben felavatott – olaszul, magyarul „Isonzó”, szlovén nyelven „Soča” - kocsi „testvére” idén a Vasúttörténeti Parkban megtartott avató ünnepségen „Doberdó” nevet kapta.

A százegy éve, 1915 májusában kezdődött és közel két és fél évig elhúzódó isonzói harcok egyik legvéresebb helyszíne a mai Olaszország területén fekvő Doberdó fennsík volt. A Doberdó kulcsfontosságú pontjait elsősorban magyar ezredek védték hősiesen és áldozatosan. A névadó ünnepséggel a doberdói csaták áldozatainak állítottak emléket. A 2016. július 17-21. között közlekedő Isonzó Expressz utasai ellátogatnak az isonzói, doberdói emlékhelyekre, ahol megemlékezéseken, előadásokon vesznek részt. A különvonat az ötnapos körutazás során bejárja a Nagy Háború egykori olasz frontjának a mai Szlovénia és Olaszország határára eső hadműveleti területeit, megemlékezve az ott elesett több százezer katonáról.