Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Osztrák Kulturális Fórum, Orońsko Szobrászati Központ és a budapesti Lengyel Intézet közös projekt kiállítása a Platán Galériában.
Az európai művészek nemzetközi kiállításán néhány, Ausztriából, Belgiumból, Lengyelországból, Magyarországról és Németországból származó alkotó jeleníti meg szemléletét, valamint észrevételeit a különféle politikai, szociális és gazdasági jelenségekről, melyek a mai napig meghatározóak a jelenkori Európában. A kommunista totalitarianizmus démonai, a médiamanipuláció lehetősége, a menekültek és a terrorizmus problémás kérdésköre, továbbá a túltermelés és a poszthumanizmus is része a kiállítás tematikájának.
A művészek legtöbbje a neoavantgárd klasszikusának számít; olyan művészek ők, akik diskurzust hoztak létre a Dadaizmus, valamint a háború utáni Fluxus eredményeiről. A megrendezett kiállítás a 20. század elején kigondolt modernista trendek és eszmék továbbvitelét mutatja be, mindemellett része az avantgárd századik évfordulójához kapcsolódó ünnepségeknek Lengyelországban. Rávilágít arra, hogy ez az áramlat hatalmas szerepet játszott a vizuális művészetek, a design és a film korszerűsítésében, és hogy milyen élénk benyomást is kelt még mindig a kortárs művészekben. Olyan lengyel és közép-európai alkotókat ismertet a tárlat, akik az avantgárd alapelveit továbbfejlesztették a háború utáni időszakban.
Az avantgárd egész Európában elterjedt, jelentős hatást gyakorolva a modern esztétikai elgondolásokra, ugyanígy a művészi önkifejezés metódusainak fejlődésére világszerte. A művészek, akik bekapcsolódtak az áramlatba, egy teljesen új látásmódot formáltak meg a művészet megjelenési formáit és funkcióját, illetve jellegét illetően – kísérletezőkedv, az új formák lankadatlan keresése –, ezáltal közvetlenül befolyásolva az egymást követő generációk kulturális tevékenységét. Az avantgárd vezérelvei átalakították környezetünket, a városfejlesztéstől kezdve az építészeten át a dizájnig, a divatig vagy a reklámig.
Művészek: Tatiana Czekalska (PL), Leszek Golec (PL), Jarosław Kozłowski (PL), Emilio Lopez Manchero (BE), Andrzej Paruzel (PL), Józef Robakowski (PL), Peter Ronai (HU), Katharina Roters (AT), Josef Strau (AT), József Szolnoki (HU)
A mostani kiállítás az "On the Avant-garde of the 20th Century" c. projekt folytatása, melyet 2016-ban mutattak be az Atlas Sztuki galériában, Łódź-ban. Megalkotója Andrzej Paruzel – videóinstallációk, filmek és a kísérleti fotózás megalkotója, aki a Łódźi Állami Film-, Televízió- és Színházi Iskolában végzett; a Film Form Műhely tagja, és Zespół T társalapítója (a ’70-es években, a Łódźi Filmiskolában alapított művészeti csoportok), mi több, olyan művészeti szervező, aki mostanra számos projektet valósított meg nyilvános tereken.
Az "In Relation to Politics" tárlat Varsóban, az Osztrák Kulturális Fórumon és Budapesten, a Lengyel Intézetben található Platán Galériában egyidejűleg bemutatásra kerül, melynek résztvevői a következők: Lengyelországból Jarosław Kozłowski, Józef Robakowski, Tatiana Czekalska és Leszek Golec duettje, valamint Andrzej Paruzel; Belgiumból – Emilio López-Menchero; Magyarországról – Rónai Péter, a német–magyar Katharina Roters és Szolnoki József közös előadása, továbbá az osztrák művész, Josef Strau. Józef Robakowski a Brezsnyev-temetés videofilmjét mutatja be 1982-ből, mely a művész "re-reports from television" c. sorozatának része. A Laibach zenekar avantgárd zenei aláfestésével a szovjet hadsereg felvonulási képei lesznek láthatók; ily módon szembesíti a nézőt a kommunista televízió által sugallt üzenetek ideológiai hátterével. A magyar médiaművész, Rónai Péter dadaista gesztusai ennek a klasszikus alkotásnak kontrasztjaiként jelennek meg, a Moszkva DaDa című kollázsában. Továbbá látható lesz Jarosław Kozłowski installációja, az "installation Recycled News 2", mely egy színes újságlapokból készített sorozat, a világ különböző helyeiről származó újságokból összeállítva; Tatiana Czekalska poszt-humanista projektjei és Leszek Golec, aki különös figyelmet szentel a természetnek és az állatok világának; Josef Strau designer installációi, melyek napjaink túltermelési problémájára reflektálnak, valamint López-Menchero "Check Point Charlie" című, a brüsszeli Mölenbeck kerületének konfliktusairól és szituációjáról szóló videofilmje, mely kerület a művész és a terroristák lakóhelye, akik a tavalyi brüsszeli támadásért felelősek.
Az avantgárd százéves évfordulójának alkalmából megrendezett kiállítás bizonyítja, hogy míg az avantgárd által bevezetett megoldások ma már csak tisztán történelmi értéket képviselnek, a kísérletezés eszméje és az elköteleződés, mely erősen meghatározta az avantgárd törekvéseit, még mindig vonzó irányvonalat jelent a kortárs művészek számára.