Brahms-örökzöldek és ritkaságok

Folytatódik az Uránia kamarakoncert-sorozata.

Brahms egyik ritkán hallható zongoranégyesével és egyik közkedvelt zongoraötösével folytatódik november 23-án, csütörtökön az Uránia Nemzeti Filmszínház tavaly megkezdett kamarakoncert sorozata. A Mozart és Beethoven összes vonósötösét bemutató Take Five-estek után a 2017/18-as évadban Take Brahms címmel Johannes Brahms kamaraműveit mutatja be a Szabó Péter Liszt-díjas gordonkaművész vezette Sinfonietta Pannonica Ensemble hat előadásból álló válogatása. 

Johannes Brahms minden vonósötöse és vonóshatosa, csellószonátája és zongorás kamaradarabja, vagyis kamarazenéjének majdnem minden műfaja felcsendül az Uránia Nemzeti Filmszínház Take Brahms című sorozatában. A hat alkalomból álló, élő kamarazenei esemény a Sinfonietta Pannonica Ensemble művészei, Eckhardt Violetta (hegedű), Jász Pál (hegedű), Sipos Gábor (hegedű), Máté Győző (brácsa), Szabó Péter (gordonka) valamint vendégeik, Szabó Ildikó (gordonka) és Lajkó István (zongora) előadásában valósul meg.

„Brahmsban elsősorban a zenetörténeti hagyományok őrzőjét, a klasszikus zenei formák biztonságot nyújtó keretei közt alkotó óvatos romantikust látjuk – fogalmaz Szabó Péter művészeti vezető. - Egész életében küzdött az új zene, a Berlioz-Liszt-Wagner-vonal ellen, akik szépen lassan szétszakították a tonális zene határait, és a klasszikus formákat is teljesen megváltoztatták. Ma már azonban, történeti távlatból szemlélve Brahms működését, tisztán látható, hogy művészete költőiségének alapvonásaiban éppúgy vérbelien romantikus, mint Liszté vagy Wagneré, ám romantikus mondanivalóját klasszikus és kiegyensúlyozott formaművészetével fejezte ki.”
Brahms sok szállal kötődik a magyar zenéhez, magyaros dallamokat jegyzett fel, és ezeket a népszerű Magyar táncokon kívül számos más művében is feldolgozta.  Tizenhét éves korában megismerkedett Reményi Ede hegedűművésszel, majd Joachim Józseffel, akivel életre szóló barátságot kötött, és aki Liszt Ferencnek is bemutatta. Ezeknek a kapcsolatoknak is köszönhető, hogy Brahms több művét személyesen is előadta Pesten.

A november 23-i, első Take Brahms koncerten egy méltatlanul háttérbe szorított, és nagyobb figyelmet érdemlő remekmű, az A-dúr zongoranégyes kerül közönség elé, valamint a romantika nagy zongoraötöse,  az f-moll kvintett, amely eredetileg vonósötös lett volna, majd a jó barát, Joachim József javaslatára kétzongorás szonáta, végül pedig zongoraötös változatban készült el.

A következő koncerteken is kuriózumoknak örvendhet a közönség. A második esten, december 14-én felhangzó op. 88-as F-dúr vonósötöséről Clara Schumannak írt levelében Brahms úgy fogalmazott: „életem egyik legszebb műve”. A harmadik előadáson hallható lesz a népszerű op. 25.-ös g-moll zongoranégyes, melynek zárótételét a magyaros cigányzene ihlette (felirata is erről tanúskodik: Rondo alla zingarese). A negyedik koncerten hangzik majd fel a közkedvelt B-dúr vonós szextett, amelyet a Star Trek: Next Generation-ben filmzeneként hallhatunk, de ott helytelenül Mozart-műnek tulajdonították. Az ötödik előadás egyik csemegéje az opus 101-es c-moll zongoratrió, amelyről viszont Clara Schumann írta azt:  "Johannes egyik más munkája sem érintett meg ilyen mélyen”. Az utolsó koncerten egyebek mellett a 19. század végi kamarazene csúcspontjának tartott op. 99-es F-dúr szonátát tervezik előadni a Sinfonietta Pannonica Ensemble művészei.
További részletek, jegyértékesítés itt.