Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Anna Peter Breton művészete lírai módon kutatja az érzelmi és szellemi lét dimenzióit. Az emlékezet, az identitás és a mulandóság témáinak összefonódásával igyekszik formát adni ezen megéléseknek. Nomád ősi gyökereiből és mélyen spirituális érzékenységéből merítve festményei csendes párbeszédet alkotnak az én és a környezet között, amelyben a mulandóság a szépség forrásaként jelenik meg, a természet pedig a meditáció, az átalakulás és a remény terepévé válik.
Vizuális nyelvének középpontjában a felhők állnak, amelyek az ént képviselik, és különböző érzelmi állapotokat, valamint az identitás változó természetét tükrözik. A felhők az emberi tapasztalás körforgását idézik, magukba foglalva a növekedés, a veszteség és a megújulás élményét. Finom mozgásukkal vásznain az identitás sebezhetőségét és rezilienciáját szemlélteti.
A Kirgizisztánban töltött időszak – ahol a sámáni hagyományok és a szakrális tájak formálták világnézetét,– Anna számára új perspektívát adott. Műveiben az égbolt most Velence mennyei templomai és Korzika napfényes tájai között lebeg, hogy aztán a nézővel együtt érkezzen meg a mostba, a “bárhol és bármikor” terébe: egei időszerű vászonná válnak, ahol a lágy árnyalatok és a színfátylak elmossák a földi és az isteni világok közötti határokat.
Ahelyett, hogy a mulandóságot veszteségként ábrázolná, Peter Breton teremtő erőként tekint rá – felkérésnek az átalakulás elfogadására. Ez a „valamivé válás” fogalma összhangban áll a női energia kettősségének vizsgálatával: a művekben megmutatkozik az alkotás és a feloldódás, az erő és érzékenység dinamikus játéka és kölcsönhatása. A nyugalom és a vihar ellentétein át Peter Breton teret ad a női tapasztalat intuitív és belső fejlődésének.
Anna természet iránti tisztelete finoman hívja fel a figyelmet a kortárs környezetvédelmi problémák nagyságára. Az árnyalt égbolt-átmenetek és az ephemér természeti formák ábrázolásával rávilágít a jelenlét és eltűnés közötti törékeny egyensúlyra – emlékeztetve minket arra, hogy a szépségben való gyönyörködés felelősséggel jár annak megőrzéséért.
Folytatva azon művészeti hagyományokat, melyekben a természet az egyén önvizsgálatának tárgyává válik, Anna Peter Breton az atmoszférát nemcsak mint témát, hanem mint önvizsgálat és kritikai reflexió helyét közelíti meg. Festményeiben az égi táj élő entitássá válik: tele emlékezettel, változással és a „valamivé válás” lehetőségével. Arra ösztönöz minket, hogy elfogadjuk a bennünk és körülöttünk jelen lévő erőket. - Boronyák Vivien, kurátor






















