Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
A Hagyományok Háza legújabb tárlata október 31-ig.
A Romani Design a világ első roma divatstúdiója, mely 2010-ben jött létre azzal a céllal, hogy segítse a roma közösségek társadalmi és kulturális integrációját. Varga Erika és Helena, a márka alapítói és tervezői minőségi, kézműves dizájn termékeket készítenek: a Romani Design az első, széles körben ismert márka, amely büszkén reprezentálja a roma kultúrát, illetve annak kapcsolódásait a magyar kultúrához.
A Romani Design meghatározó szereplője a kortárs magyar divat és dizájn szektornak: minden termék a társadalmi felelősségvállalás jegyében készül. Varga Erika és Helena munkáikon keresztül bemutatja a roma népművészetet és kulturális örökségüket: a roma öltözködési kultúra fontos része nemcsak a magyar, hanem a Kárpát-medencei népi öltözködési hagyományoknak is. Termékeik mint a társadalmi diskurzus platformjai funkcionálnak, üzeneteket hordoznak, és felületet biztosítanak az alkotók által végzett aktivista tevékenység számára. A Romani Design tervezői modern ruhadarabokat, ékszereket és kiegészítőket készítenek, amelyek a roma kulturális tradíciókat modern, kortárs kontextusba helyezik. Kollekcióikat egy-egy általuk közvetíteni kívánt üzenet mentén hozzák létre, új szintre emelve a divat mint aktivista művészet eszköztárát. A divattervezés mellett a tervezők munkájának szerves részét képezi a tehetséggondozás és a közösségfejlesztés, szerteágazó tevékenységeiket az online platformokon is képviselt kultúrmisszós, aktivista attitűd jellemzi.
„Számomra a divat ugyanaz, mint írónak a szavak, festőnek a színek. A ruháimon keresztül tudom megfogalmazni önmagam és megteremteni azt a világot, amelyben szívesen élek” – vallja Varga Erika művészeti vezető és tervező, a Romani Design megálmodója. A testvérével, Varga Helenával létrehozott stúdió az egyik legizgalmasabb magyar társadalmi vállalkozás, amely sokkal több puszta divatmárkánál, mert ruháikkal és kiegészítőikkel évszázados történeteket és hagyományokat őriznek meg az utókor számára. A roma kultúra vizuális kódjaival átitatott, saját tervezésű kelmék a szabóasztalról lekerülve öltözékbe varrott manifesztumokká válnak, szószólói lesznek korunk társadalmi kihívásainak.
A Romani Design elkötelezett a roma kulturális örökség megőrzése és a fiatal generációk számára történő továbbadása iránt. Létrehozói olyan fáradhatatlan és kitartó aktivisták, akik hisznek a többségi és kisebbségi kultúrák közötti párbeszéd építő erejében, és ehhez a személyre szabott divat színpompás textildarabjaiból építenek erős hidat. A divat az általuk tervezett kollekciókban a társadalmi párbeszéd kortárs eszköztáraként jelenik meg. A ruhák forma- és motívumnyelvében egymást kiegészítve jelenik meg a roma és a magyar hagyomány és viseleti kultúra.
A brand az alapítása óta arra törekszik, hogy a roma viseleti kultúrát környezetbarát, értékmegőrző és -teremtő módon képviselje a kortárs művészeti és kreatív ipari szektorban, mind a hazai, mind a nemzetközi színtéren. A márka alapműködése kezdetek óta a fenntarthatóság jegyében zajlik, a szabászati munkafolyamatok során keletkező textilhulladékot több szerepkörben hasznosítják újra. A nagyobb darabokból Helena egyedi és megismételhetetlen táskamintái, a kisebbekből egyik leghíresebb termékük, Erika „Fülchideája” készül. Az ikonikus fülbevaló nevét Lackfi János költő adta a fülbevaló orchideavirágokat formáló alakja miatt. A termékek kizárólag rendelésre, kézműves technológiával készülnek, a vásárló méreteire és igényeire szabva.
A megmaradó kisebb anyagokat oktatási programjaik keretében, kézműves és tehetséggondozó workshopokon használják fel. Erika és Helena az előző generációktól örökölt szellemiséget, a feladatoktól nem megrettenő, aktivista nőt képviselik a családban. A család női ikonjait megszemélyesítő nagymama és az édesanya archív fotóit kollekcióikba is beépítették. A meghatározó női figurákat elsőként a Rebel Spirit, majd a Gypsy Madonna motívumokban dolgozták fel, majd ezeket továbbgondolva és kiteljesítve a Romani Madonna kollekcióban mutatták be.
„Nagymamámnak az volt a szemlélete, hogy mindent meg lehet oldani, ki lehet találni, a körülöttünk lévő dolgokat pedig újra lehet hasznosítani. Kender mámi örök újrahasznosító volt” – idézi fel Erika.
A kiállítás kurátora: dr. Czingel Szilvia
2023. augusztus 17. – október 31. – Hagyományok Háza, Kallós Zoltán kiállítótér
További információ itt.
(fotó Szilárd Katalin)