Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Kesselyák rugalmasságot növelni jön, Bogányi Tibor első állandó vendégkarmesterként marad.
Húszéves névfordulót, az országos hatáskörű, nemzetközi színvonalú művészeti műhely és márka sikerét ünnepli idén a Pannon Filharmonikusok. A szakmai kompromisszumokat nem ismerő együttes 2024 januárjában a fejlődésének egy újabb fontos szakaszához érkezik. Bogányi Tibor vezető karmesterként elköszön posztjától, melyen Kesselyák Gergely követi őt. Bogányi 12 évig dolgozott a társulat szakmai fejlesztésén. A kiváló dirigensnek köszönhető, hogy a Pannon Filharmonikusok a kamarazenélés finom összhangját szimfonikus szintre emelte, melynek hallható eredményei a zenekar közönségvonzását és nemzetközi elismertségét is jelentősen növelték. Az összetett művészeti portfólióval rendelkező zenekar a rugalmasságának növelésére az operajátszás és a szimfonikus zene kelet-közép-európai irodalma felé mozdul el. A nagy előadói apparátust igénylő művek bemutatására alkalmas Kodály Központ rezidens együttese filharmonikus zenekarként az opera és a nagylétszámú zenekari játék összművészeti előadásában rejlő minőségi fejlődésben bízva szerződteti új vezető karmesterét, Kesselyák Gergelyt. Bogányi nem szakít a társulattal: első állandó vendégkarmesterként folytatja a közösen megkezdett zenekarépítő munkát.
A Pannon Filharmonikusok a klasszikus zene bölcsőjeként tisztelt nyugat-európai nagyzenekarok mintájára újult meg az elmúlt két évtizedben. A húsz év alatt Pécs, és ezzel együtt a hazai nagyzenekari élet radikálisan megváltozott: a világszínvonalú akusztikájú és atmoszférájú Kodály Központ, és a benne rezidensként helyt álló Pannon Filharmonikusok az ország kiemelkedő művészeti márkája lett. A pécsi székhelyű zenekar országos hatáskörű jelenléte a magyar zenei életben egyedi, ugyanakkor mind zeneileg, mind működésében a nemzetközi standardok szerint is kiváló minőséget képvisel. Az összetett működéssel és stabil szakmai értékrenddel bíró művészzenekar az együttes vezető karmesteri posztjára mindig a következő időszak fejlődési kihívását vállaló művészeket kér fel. A Kodály Központ rezidens zenekara a sokrétű tevékenységének teljessé és rugalmasabbá tételét az úgynevezett filharmonikus, azaz az operajátékban betöltött szerepvállalásának megújításában, és a nagylétszámú együttesek összjátékára vonatkozó feladatok ellátásában látja. A húszéves fejlődési ív összetett sikerét mutatja, hogy a 2023. november 21-én tartott sajtótájékoztatón a zenekar leköszönő és új vezető karmestere egymás szakmai és emberi elismerése mellett adja és veszi át a vezető karmesteri pálcát.
„Hamar Zsolt annak idején kimozdította, és új pályára állította a zenekart. Peskó Zoltán a 2010-es pécsi EKF kihívásokkal teli időszakában állt az együttes mellé, Varga Gilbert erősen minőségorientált szemléletével, valamint rendkívüli módon igényes és aprólékos műhelymunkájával tette le a névjegyét. Bogányi Tibor az elmúlt 12 éve alatt a társulatot európai értékekkel bíró, egymást megbecsülő közösséggé és saját zenei arculattal rendelkező zenekarrá formálta, sikerrel. 2024-től Kesselyák Gergelytől vezető karmesterként a szimfonikus zenekari repertoár dirigálásán túlmenően a Kodály Központban rejlő lehetőségek kiaknázásával a nagy méretű, modern hangversenyzenekart igénylő operairodalom feldolgozásában és előadásában vár szakmai többletet a zenekar társulata és vezetése.” – mondta Horváth Zsolt igazgató a PFZ sajtótájékoztatóján.
Bogányi 2010 szeptemberétől közel 300 hangversenyt dirigált a zenekar élén, összesen csaknem ezer művet tanított be az együttesnek. A zenekar hangzását a nagyromantikus zenekari repertoár feldolgozása mentén alakította, az évadok során műsorra tűzte többek között Bruckner összes szimfóniáját. Vezetésével díjnyertes lemezfelvételeket készített a zenekar Várdai István gordonkaművésszel, Benjamin Schmid és Kelemen Barnabás hegedűművészekkel. Vezényletével jutott el az együttes a londoni Cadogan Hall, a Philharmonie Berlin és a bécsi Musikverein nagytermébe, többször fellépett Eszéken, Ljubljana, Szarajevó, Belgrád és Zágráb hangversenytermeiben. Legutóbbi szakmai elismerésként Baráti Kristóffal adott Bartók-estje bemutatásra került a Mezzo televízióban, számos koncertjét közvetítette a Bartók Rádió. Bogányi a finn Sibelius Zeneakadémián végzett karmesterként a szimfonikus együttes vezetésének sikerét az együttműködésben látja. Intuitív és impulzív előadóként az erős kezű irányítás helyett a zenében bízik: előadásainak sikere a zeneszerző szándékának és a muzsikusok egyéni hangjainak integrálásában rejlik, melynek eredményeként egy közösen megfogalmazott új interpretáció jön létre. Kooperatív szemléletét jól tükrözte az a hároméves periódus, amíg Varga Gilberttel közösen vezette a zenekar szakmai munkáját. 2024 januárjától első állandó vendégkarmesterként folytatja a közösen megkezdett munkát.
„Ha csellón kellene lejátszanom, könnyen el tudnám zenélni, hogy mit jelentett ez a tizenkét év. Szavakkal kicsit nehezebb. Úgy tekintek magamra, mint egy zenekarépítőre, akinek a feladata a hangzást előre vinni. A legfontosabb, hogy ennél a zenekarnál lehet dolgozni. A legnagyobb kihívásokkal is meg tudott küzdeni ez a társaság. A nemzetközi gyakorlathoz képest több időt szánunk egy-egy koncertre, ami nagyon termékeny. A tudásom legjavát adtam és kaptam ebben a munkában, és ritkaság, de nem untuk meg, és nem éltük fel egymást a zenekarral, ezért örülök, hogy állandó vendégkarmesterként tudjuk folytatni a közös munkát. Egy karmester sosem lehet elégedett, de az utóbbi öt év zenei munkájának fejlődése nekem is valódi zenei élményt nyújtott. Főleg Bruckner előadása során találtunk egymásra. Nagyszerű kézbe kerül a zenekar, ami kicsit a „gyerekem” is lett. Hálás vagyok, hogy a vezető karmestere lehettem, és megvalósult álom számomra, hogy a Musikvereinban is vezényelhettem az együttest.” – foglalta össze Bogányi Tibor.
Kesselyák Gergely Liszt-díjas, Érdemes művész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem operarendezői szakjának vezetője, a Magyar Állami Operaház vendégkarmestere. A Pannon Filharmonikusok felkérésére a zenekari hangzás továbbfejlesztésére vállalkozik, elsősorban a késő romantikus és a kortárs, mindenekelőtt a közép-kelet-európai zeneszerzők által alkotott operák és szimfonikus zenei művek feldolgozásával. A Pannon Filharmonikusok 2024 januárjában kezdődő együttműködésének egyik motorja a Kodály Központ akusztikai és színpadi lehetőségeinek további kihasználása. Az operajátékkal a zenekar rugalmassága, tanulási rutinja, együttjátéka semmihez nem hasonlítható módon fejleszthető, amely kihat a szimfonikus hangversenyek minőségére is. A Kodály Központ nagy méretű zenekari árka és színpada lehetővé teszi a kelet-közép-európai zeneirodalom nagy létszámú zenekart igénylő repertoárjának bemutatását. A Miskolci Operafesztivál egykori vezetője potenciált lát a zenekar minőségében és szervezettségében, valamint a helyi igények kielégítésén túlmutató működésében. A Pannon Filharmonikusok és a Kodály Központ működését egyfajta kiváló minőségű szoftver-hardver párosként értékeli, amelynek unikalitása, hazai és nemzetközi pozicionálása még tartogat lehetőségeket.
„Vagy emelkedik egy színvonal, vagy süllyed. A fejlődéshez mindig új területeket, új célokat kell megnyitni. A munka, amire készülök, új zenékre, új műfaji területre fókuszál, ami újítást fog hozni. Hihetetlen szerencsés együttállása van az akarásnak és képességnek ebben a zenekarban. Én egyszer sem éreztem úgy, hogy motiválatlanok lennének a munkában, vagy azt, hogy képtelenek lennének megfelelni egy kihívásnak. Egy nagyon felkészült és színvonalas zenekar vezetésére vállalkozom. A közös munkában a közönség megértését kereső XX. századi szimfonikus és opera műveket keresem majd. A közép-európai mondanivalót szeretném megszólaltatni: a szép huszadik századot mintha elhallgatták volna előttünk, és ezért kialakult a közönségnek az a képe, hogy nem szereti. Ennek az áttörésére találtam szakmai partnerre a Pannon Filharmonikusokban a hangversenyek és az operajátszás területén is. Pécsett minden adott: a Kodály Központ kiváló teret nyújt ahhoz, hogy páratlanul szólaljon meg a munkánk gyümölcse. A zenekar nyugati típusú szervezettségét és a terem színvonalát kihasználva bemutatjuk a világnak az említett közép-kelet európai művészeti tartalmat, az egy új minőséghez vezethet. Mindezt természetesen a közönség és a művészek egyidejű megelégedésére.” – fogalmazott Kesselyák Gergely.
Bogányi Tibor vezető karmesterként utolsó pécsi és budapesti koncertjét Balázs János zongoraművész és Kovács Szilárd Ferenc orgonaművész közreműködésével 2023. november 24-én és 25-én adja a Müpában és a Kodály Központban. 2024. január 2-án a sokak által szeretett újévköszöntő pécsi taps ezúttal Bogányi Tibort köszönti el. Kesselyák Gergely vezető karmesterként január közepén a törökországi magyar évadot nyitó két koncerten dirigálja az együttest Isztambulban és Ankarában, majd a zenekar két fő játszóhelyén, 2024. január 26-án a Müpában, január 27-én a Kodály Központban Kelemen Barnabás hegedűművésszel adott hangversenyen mutatkozik be vezető karmesterként a Pannon Filharmonikusok bérleteseinek és a koncerteket meghallgató jegyvásárlóknak. (fotó a sajtótájékoztatóról Lantai József)