Anilogue fesztivál 2010

Időpont: 
2010. november 24. 0:00 - szerda - 2010. december 2. 0:00 - csütörtök

A legendás Jan Švankmajer legújabb mozifilmjének bemutatójával veszi kezdetét az Anilogue fesztivál nyolcadik évada. A gazdag kínálatban a budapesti és bécsi közönség az elmúlt hónapok szórakoztató és művészi animációs filmjeinek legjavát láthatja a japán animéktől az argentin tárgyanimációig, nyolc napon keresztül.

Budapesten a nyolcadik alkalommal, Bécsben harmadszor rendezik meg a két főváros közös animációs ünnepét, az Anilogue fesztivált. A hivatalos megnyitót ezúttal is nálunk, az Uránia Nemzeti Filmszínházban tartják Jan Švankmajer, a mára klasszikussá vált cseh rendező új filmjével. A Túlélni az életet (elméletben és gyakorlatban) című alkotást – melynek világpremierjét az idei Velencei Filmfesztiválon tartották – Švankmajer rendhagyó, pszichoanalitikus vígjátéknak nevezi, és életműve utolsó darabjának szánja.

2010. november 8. 15:17 - Anilogue fesztivál 2010 ©Anilogue fesztivál 2010
Anilogue fesztivál 2010

Az Anilogue hagyományaihoz híven ezúttal is európai animációs rövidfilmek versenyeznek a fődíjért, melyről a szakmai zsűri kanadai-horvát-magyar triója hoz döntést november utolsó napjaiban. A versenyfilmek mellett pedig olyan animációs filmeket ismerhet meg a közönség, amelyek ugyan sorra nyerik a díjakat a világ fesztiváljain, a hazai mozikat mégis elkerülik. Ezek közé tartozik az új Miyazakinak nevezett Mamoru Hosoda rendezésében készült Nyári háború is, mely egy hagyományos japán család és egy világméretű közösségi portált uraló terrorista közötti gigantikus összecsapást mutat be – némi társadalomkritikai felhanggal.

Phil Mulloy, a brit független animáció vezéralakja nemrég készült el új, egész estés filmjével, a Viszlát, Mr. Christie! című szatírával, amely tüstént el is nyerte a legrangosabb amerikai animációs fesztivál fődíját Ottawában. A Türelmetlenség és a Tízparancsolat hazánkban is igen népszerű alkotója ezúttal sem okoz csalódást azoknak, akik Mulloy pimaszul minimalista, meghökkentő poénokkal tűzdelt filmjeiben a filmművészeti pózok kifigurázását látják. Nem kevésbé ironikus Hideto Nakata Elemi című stop-motion filmje is: egy magányos telefonpózna belehabarodik egy gyanútlan telefonszerelőbe, és névtelen hívásokkal kezdi zaklatni.

A Kells titka című, Oscar-jelölt mozi ugyan ír-belga-francia gyártásban készült, de a míves rajzi kidolgozás nagyrészt a kecskeméti rajzfilmstúdió szakértelmét dicséri. A középkori kódex kalandos történetét felelevenítő film szépsége világszerte minden korosztályt ámulatba ejtett, itthon mégis alig hallani róla. A Kells titka pesti vetítésén Mikulás Ferenc, a Kecskemétfilm vezetője beszélget a közönséggel a film készítéséről.

Az Anilogue négy mozija között összesen 250 kilométernyi távolság húzódik, a fesztivál mégis egyetlen izgő-mozgó forgatagként gyűjti egybe az animációs műfaj barátait. A programban maguk a zsűritagok is bemutatják saját filmjeiket, a Világpanoráma műsora az év legizgalmasabb animációs megoldásait kínálja Buenos Airestől Varsóig. Ezzel párhuzamosan kétféle filmkészítő műhelymunka is zajlik: az egyiket a korábbi Anilogue-kedvenc rendező, Max Hattler, a másikat egy fiatal cseh-lengyel rajzfilmes alkotócsoport vezeti. Rendkívüli, animált VJ-műsorral lép fel az elektronikus tangóra szakosodott DVA csoport, bemutatkoznak a Cartoon d’Or európai filmdíj idei döntősei, Bécsben pedig Tóth Viktor élő szaxofonos rögtönzéssel kíséri a Magyar népmesék epizódjait.