Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Szeretnek félni az emberek! Hiába tagadjuk, az élet monotóniájának egyik legjobb ellenszere az, ha fel-lejár bennünk a rettegés, és zöldülünk az adrenalin túltengéstől.
Mert ugyan mivel magyarázzuk a thrillerek, a horrorfilmek szakadatlan sikerét? Éhezünk egy fürdőszoba-jelenetre amúgy Hitchkcock módra, de jöhet egy kis Ragyogás az ördögi vicsorgású Jack Nickolsonnal. Bevallom, ennél a két filmnél tovább nem merészkedtem. Gyáván elkapcsolok a csatornáról, ha egy zombi közelít, és a kampó látványa is bőven elég a hentesnél, nemhogy egy Kampókéz! Nem vagyok jó sem a Sikolyban, sem az Ördögűzőben. Erre jönnek a szellemek! De ez már annyira ezoterikus, hogy úgy vagyok vele, mint egy képzelt egzotikus utazással valahol, a Bahamákon. Úgy döntöttem, most a szellemeket bevállalom, már csak a jó öreg A sátán kutyája kamaszkori emlékem tiszteletére is.
Merthogy van ez a lápvidék, ahol feketén gőzölög a mindent elnyelő végzet, és mégis itt, vagyis a közelben élő lakosok ettől nem menekülnek el, hanem maradnak, és nem értik a pusztulást.
Gyerekek halnak meg sorra James Watkins legújabb munkájában, A fekete ruhás nő című klasszikus modorban megrendezett, kosztümös thrillerben. Az egészet az teszi még irtóztatóbbá, hogy úgy tűnik, önként vállalják a halált. Közben egy londoni ügyvédi iroda dolgozója (Daniel Radcliffe) megbízást kap, hogy látogasson el a fentebb jelzett vidékre, mert ott egy örökösödési és házeladási probléma végett. Egy ódon épület magasodik egymagában a lápvidék kellős közepén, amit ráadásul rendre elzár a dagály a külvilágtól. Így aztán nem meglepő, ha nehézségekbe ütközik az ingatlan értékesítése. Érthetően a környék lakosait ez izgatja a legkevésbé, mivel a gyerekek halála apátiába és örökös gyanakvásba taszítja őket. Ebbe a nem éppen barátságos miliőbe érkezik az ügyvéd, aki beköltözik a baljóslatú házba. Viszont ő maga is évek óta gyászolja fiatalon, gyermekágyban meghalt feleségét. Halál és halál mindenfelé, és akkor jön a szellem.

A thriller minden hangeffektet és képi megoldást felsorakoztat a zsáner felvállalt borzongató jegyei közül. Minden fa, bokor süvít, vészjóslón csikorog a padló egy láthatatlan test „súlya” alatt, semmibe meredő szemmel zenélnek a játékbabák, és fenyegetően ringatja magát egy hintaszék. A múltból üzennek ezek a hangok egy családi igazságtalanságról, és elégtételt követel magának a fekete ruhás nő.
A komótosan hömpölygő, lépésről-lépésre felépített történetben összefutnak a szálak, végül helyére kerülnek a dermesztő kirakós darabjai.
A film borzongató, elég félelmetes, de nem fürdünk a jeges verítékben tőle, aminek az az előnye, hogy így figyelünk a részletekre is, az egyéni drámákban felőrlődött életekre.
Az angolokat különös affinitásuk a sejtelmekre, a mindenhol jelenlévő szellemekre teszi képessé, hogy nekik a halállal egészen különleges kapcsolatuk van. Talán nincs még egy ilyen irodalom és filmművészet, ahol ennyire transzparensen jelenne meg az irracionális félelmeket generáló halál. Ugyanis ott a szellemek „léteznek”, sőt, mi több, igazságot osztanak.
Elfogadva a műfaj szabályait a befejezés mikéntje, elgondolása komoly kételyeket ébreszt, mivel itt érezni, hogy a rendezői fantázia kifulladt a klisék bemutatásával, mert egy kimódolt, érzelgős „megoldásra” futotta csak. Bár az is lehet, ez egyfajta kompromisszum az élők és a holtak között? De miről is?
A film főszerepét alakító Daniel Radcliffe-fel kapcsolatban mindenki joggal jegyzi meg, hogy ki más kaphatta volna meg a főszerepet, ha nem a Harry Potter regény- és mozi-folyam egészen kivételes történeteihez és figuráihoz szokott varázslótanonc megformálója. A színésznek jelen film esetében sok dolga nem akadt, mint a hol kissé csodálkozó, hol illedelmesen rettegő arckifejezést felölteni, és angol visszafogottsággal, de annál elszántabban nyomozni a rejtélyes esetek után és menetelni a különös vég felé. Filmbeli egyedüli segítőtársát megformáló Ciarán Hinds, de leginkább a feleségét játszó Janet McTeer alakítása említésre méltó még.
A fekete ruhás nő viszont pusztán egy tisztességesen megendezett főpróba. A premierrel járó ováció elmarad.
7/10 pont
A fekete ruhás nő (The women in black) - színes, feliratos, angol-kanadai thriller, 95 perc, 2012.
Korhatár besorolás: megtekintése 16 éven aluliak számára nem ajánlott
Rendezte: James Watkins
Szereplők: Daniel Radcliffe (Arthur Kipps), Ciarán Hinds (Mr. Daily), Janet McTeer (Daily felesége), Shaun Dooley (Fisher)





















