Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Júniusban tizenharmadik alkalommal kerül megrendezésre az Európai Kerti Vasutak Találkozója, a Vasúttörténeti Park látogatók körében egyik legnépszerűbb tematikus fesztivál.
A rendezvény minden évben egyre nagyobb népszerűségnek örvend a vendégek – főleg a gyermekek - körében, ugyanis dízel- és gőzmozdonyok kicsinyített másolatai vonulnak fel a 7 ¼ colos sínpályán.
De mi a története a kerti vasútnak, és a közkedvelt nemzetközi kisvasúti találkozónak?
A Vasúttörténeti Park első igazi nagy projektje a kerti vasút megépítése volt. Az ötletet egy nemzetközi kitekintés adta, hiszen több szomszédos ország – köztük az osztrák Strasshof-i Das Heizhaus Museum (Fűtőház múzeum)- is rendelkezik kerti vasúttal. Egy ausztriai tanulmányút és egy hosszabb tervezési folyamat után a Vasúttörténeti Park is belevágott egy saját kisvasút megépítésének.
2006. április 24-én megindult a tényleges terepmunka nehéz munkagépek és emberi erő bevonásával. Augusztus közepére elkészült a 358 méteres pálya, próbaúti szerelvényén a kerti vasutat építő interaktív csoport tagjai utaztak elsőként, hiszen tesztelniük kellett a pályát, hogy a legnagyobb biztonsággal közlekedhessenek rajta az utasokat szállító vonatok. A rákövetkező években folyamatos zajlottak a fejlesztések, így 2010 és 2015 között elkészült az új, 644 méter hosszú szakasz, a „nagykör”, két műtárggyal, egy 10 méter hosszú Y-alagúttal, és a kerti tavon átívelő hegesztett acél szerkezetű vasúti híddal.
A kerti vasút első járműve a 203,001-es pályaszámú működőképes gőzmozdonymodell volt, amelyet Prause Gyula öntőminta-készítő asztalosmester örököseitől vásárolt meg a Vasúttörténeti Park. 2008-ban mutatkozott be egy új mozdony, a kerti vasút műhelyében épült M44-es "BoBo", illetve 2013-ban a Vasúttörténeti Park adományozás révén megvásárolta a MÁV 394-es sorozatú keskenynyomközű gőzmozdonyának 1:4-es méretarányú működőképes modelljét, a „Szilvi” becenévre hallgató kismozdonyt, ami azóta is a rendezvények egyik főszereplője.
A kerti vasút megnyitásának évében felmerült az az ötlet, hogy megrendezzék az európai kerti vasutak nemzetközi seregszemléjét. Az elgondolást tett követte, így 2006-ban magyar, osztrák, valamint német vendég mozdonyokkal megrendezték az első találkozót.
Az elmúlt 13 évben számos európai ország és egyesület képviseltette magát a fesztiválon. Idén szlovén, horvát és német résztvevők dízel-, elektromos-, és gőzmozdonyainak kicsinyített másait lehet megcsodálni, ahogy felvonulnak az apró sínpályán.
Természetesen a kismozdonyok mellett a Park interaktív szolgáltatásait is kipróbálhatóak, így a látogatók utazhatnak nagy gőzmozdonyon, lóvasúton, sínautóban, vagy akár a hajtányon.
További információk: www.vasuttortenetipark.hu






















