Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
A Textus – Kontextus kiállítás olyan kortárs indiai művészeket mutat be, akik egyéni munkáik mellett mind kötődnek valahogyan a Sandarbh elnevezésű 2003-ban alapított művészeti kezdeményezéshez; így ezek a munkák tulajdonképpen reflexiók a Sandarbh-val való találkozásukra. Figyelembe véve a Sandarbh ideológiáját, mindannyian kialakították saját, a változó környezetre adaptált ötleteiket és munkáikat.
A kontextusok nagyon fontos szerepet játszanak a társadalmi kapcsolatokban, a viselkedési sémáink pedig úgy formálódnak, ahogy a változó körülményekhez és szituációkhoz alkalmazkodunk. Mindezen elveket tartja szem előtt a Chintan Upadhyay által alapított Sandarbh művészeti kezdeményezés. Elsődleges célja, hogy segítsen a művészeknek saját környezetük és helyzetük kontextusában felfedezni önálló megnyilvánulásaikat. A Sandarbh megalakulása óta rendszeresen vezet alkotótáborokat és workshopokat Paratapurban, India rurális részén, Rajasthan Baswara környékén található kis faluban. A szervezet különböző szinteken fogalmazza meg céljait, melyeken keresztül alternatív művészeti gyakorlatok után kutat, figyelembe véve a művészet örökké változó nyelvét. Többek között arra is bátorítja a művészeket, hogy lépjenek interakcióba, dolgozzanak együtt a falu lakóival. Ez az élmény mindenképpen gazdagítja a művészek látásmódját, még akkor is, ha pusztán a helyi lakosok egyszeri segítségében vagy lokális szakértelmében merül is ki. Sokszor születtek már a falusiak közreműködésével és segítségével izgalmas művészeti alkotások – miközben a falusiak korábban aligha érintkeztek a “globális művészeti világgal”. A Sandarbhnak ugyancsak célja, hogy a művészeti kontextust a hagyományosan definiált galériák vagy múzeumok terén kívül helyezze. Szervezett ez idáig tíz hely-specifikus workshopot, ahol a műalkotások a helyszínen maradhatnak a programok befejezését követően is. Hogy az élmények nyílt és fesztelen áramlása megvalósuljon, a Sandarbh teljes gondolati szabadságot kínál a résztvevő művészeknek munkáik megfogalmazásához és létrehozásához. Az egyetlen feltétel az, hogy a művészek nyitottan, előzetes tervek nélkül érkezzenek, hiszen azokkal nehezen alkalmazkodhatnának az új környezethez.
Mindezen interaktív tevékenységek mellett a Sandarbh interaktív életmód-múzeumokat is létrehozott, hogy segítsen megőrizni egy elhalványuló létmód maradványait, és hogy segítsen megtalálni egyes hagyományok kontextusát. Az ezekben a terekben kiállított tárgyak, melyek között hétköznapi háztartási eszközöket is találunk, az új technológiák megjelenésével elavulttá váltak. A falu lakói, azáltal, hogy különböző okokból kölcsönkérhetik ezen tárgyakat, a múzeumból egy élő, dinamikus teret hoznak létre. Minthogy az összes tárgyat a falusiak adományozzák a múzeumnak, egyben arra való hajlandóságukat is kifejezik, hogy valamilyen formában megőrizzék történelmüket és kultúrájukat. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a Sandarbh kifejezetten városi ötleteket és kortárs művészeti gyakorlatokat vesz alapul, hogy azokat egy nagyon más közönség és díszlet számára adaptálja.
Kiállító művészek: Veer Munshi, Sakshi Gupta, Shreyas Karle, Manjunath Kamath, Lochan Upadhyay, Sanjeev Khandekar, Anish Ahluwalia, Chintan Upadhyay, Kirron Telkar
A kiállítás 2009. december 19. és 2010. január 4. között zárva tart.