Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Réz András filmklubjában körbejárjuk a több száz slágerré vált dal születésének forrásvidékét: hogyan termékenyítették meg az ötvenes évek kollektív "műhelyei", a gyár, az uszoda, a sportpálya a Kabos-filmektől örökölt profi kabarék és operettek világát.
Többféle szűrőn, a korabeli filmen és annak szatirikus, későbbi feldolgozásain keresztül eleveníthetjük föl, hogyan nevelődött át a gyanútlan, aranykezű, de ideológiailag képzetlen szerelmes ifjúmunkás az ötvenes években. Milyen szerepe volt a hatvanas évekbeli langyos kádárizmusban a VIT és a "Ki mit tud?" versenyeinek a beatzenekarok, az Illés, Koncz Zsuzsa és más csapatok indulására? Hogyan jelenik meg a Pacsirta rádió, a grízes tészta, a Bambi üdítő s a közösségi együttműködést és ideálokat deklaráló szocializmus a hatvanas évek zenés filmjében és annak kilencvenes évekbeli retrójában? Miért közönségsiker a hatvanas évek óta szinte folyamatosan Ránki György musicalje, az Egy szerelem három éjszakája? Hogyan fér össze a rock-blues érzés a Kőbánya-dokumentarizmussal, milyen Fonográf-zenék ritmusára vált emblémává a szocialista aszfaltot döngető Zil teherautó, miután fölvette a szöszke göndör autóstoppos lányt?
©kopaszkutya-1981.jpg_368x800
"Le kell menni kutyába! Légy a kutyák királya!" - ordítja Hobo és Deák Bill Gyula több tízezres tabáni koncertjén. Ez is lehetett a fölemelkedés egyfajta stratégiája a korabeli underground zenekarok számára. A magyar szociofilm egyik úttörője, Szomjas György cinkos iróniával ábrázolja a "legvidámabb barakkot", amelyben a kultúrpolitika a gondolatok elfojtásával a giccset preferálta.
Hogyan lesz Hoboék angolos rock ’n’ rolljából Kőbánya blues? Mára e torz sikertörténet szinte minden motívuma kultikussá vált. Deák Bill falábán kocogva sorra írja a kihalt kőbányai házfalakra, kőkerítésekre: BILL, A KIRÁLY, hogy aztán orra essen egy pocsolyában; a bandafőnök Schuster a sintértelepen kutyát is talál a megfelelő imázs kialakításához, mégis végigverik a koncert előtt, mert az ígéret ellenére nem jött ki a tévé…
A nyers blues azonnal bejött, a siker nem maradt el, s Hobo is a Kopaszkutyával lett sztárrá. Amikor viszont a film dalait a Hobo Blues Band lemezen is meg akarta jelentetni, betiltották. Az album csak tizenkét év késéssel, a rendszerváltás után kerülhetett az üzletekbe.
MÜPA sajtóanyag