Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Goldmark Károly monumentális operája új rendezésben kerül színre a Szabadtéri Színpadon.
2015. július 3-án és 5-én látható hosszú idő után újra hazai színpadon Goldmark Károly legismertebb operája, a Sába királynője. A Magyar Állami Operaház és a Szabad Tér Színház közös produkcióját Káel Csaba rendezi a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A bemutatóhoz kamara-kiállítás és borkóstoló is kapcsolódik. A Sába királynője az operairodalom egyik legmonumentálisabb zenedrámája, amely 140 évvel ezelőtti bécsi ősbemutatójakor meghozta a keszthelyi születésű zeneszerző számára a világhírt.
Az egzotikus nagyopera, melyet 1875-től a 20. század első harmadáig a világ összes jelentős dalszínháza műsorra tűzött a legjobb karmesterek és énekes szólisták közreműködésével, a beteljesületlen szerelemről és a kultúrák találkozásáról mesél. Az antik mesék tanúsága szerint Sába királynője a bölcsesség megszállottja volt, s azért utazott a kor legbölcsebbnek tartott uralkodójához, Salamonhoz, hogy próbára tegye tudását. A Bécsben élő, vallásos zsidó családba született, német anyanyelvű, de magyarságát híven őrző Goldmarkot egyik tanítványának szépsége ihlette a különös, bibliai tárgyú szerelmi történet megírására.
A napjainkban ritkán játszott, expresszív erejű, wagneri hatású művet a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház a zeneszerző születésének 185. és halálának 100. évfordulójáról megemlékező Goldmark Év kiemelt eseményeként közösen mutatja be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Káel Csaba rendezésében, német nyelven, magyar felirattal. Németh Anikó Manier fényűző jelmezei a szecessziót, Szendrényi Éva látványos díszlete az orientalizmus stílusjegyeit idézi meg. A főbb szerepeket Kelemen Zoltán, Gál Erika, Sümegi Eszter énekli, az előadás külföldi sztárvendége a kiváló hangi adottságokkal rendelkező fiatal thai tenor, Nutthaporn Thammathi lesz, aki néhány héttel ezelőtt nagy sikerrel debütált Salamon szerepében Freiburgban. Az előadás karmestere és zenei vezetője Héja Domonkos. Közreműködik a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara – az Opera együttese, a Magyar Állami Operaház Énekkara, a Magyar Nemzeti Balett, a Budapesti Stúdiókórus és a Honvéd Férfikar.
A Sába királynője a Budapesti Nyári Fesztivál nagy operabemutatója, melyhez tematikus programok is kapcsolódnak. Július 3-án, a bemutató napján nyílik meg a Goldmark-kiállítás a Víztorony-udvarban, ahol dokumentumokat – múlt század eleji kottákat, műsorlapokat, könyveket, fényképeket – mutatnak be a keszthelyi Helikon Kastélymúzeum könyvtárának gyűjteményéből. A kamara-tárlat egy hétig látogatható a Margitszigeti Víztoronynál, és ízelítőt ad a keszthelyi múzeum szeptemberben nyíló Goldmark Emlékkiállításából.
A bemutató alkalmából a burgenlandi Deutschkreutz városában működő Goldmark Egyesület és Emlékház jóvoltából borkóstolót is tartanak. A helyi Reumann sztárborászat jubileumi vörösborát kínálják az érkező vendégeknek, melynek palackján a zeneszerző arcképe látható.
Érdemes igénybe venni az előadások kezdési és befejezési időpontjához igazított Színházi hajójáratot, mely ezen a hétvégén a Vigadó tér, Szent István park és Víztorony kikötő útvonalon közlekedik, a Batthyány téren nem áll meg.
100 éve halt meg Goldmark Károly.
Goldmark Károly szegény kántor családból származott, korai éveiben sokszor autodidakta módon volt kénytelen tanulni a művészetét. Mégis maradandót alkotott és világhírnévre tett szert. Gyermekként kántor apja énekes kollégájának köszönhette, hogy lehetősége volt zenét tanulni, később pedig féltestvére, Goldmark József fizette a képzését. Azonban még így is anyagi gondjai volta, és csak sok erőfeszítés árán tudott bejutni a bécsi konzervatóriumba. Színházi zenészként kezdte a pályáját, majd 1865 hozta meg a várva várt fordulatot és a nemzetközi ismertséget az életében: ekkor mutatták be Sakuntala című nyitányát Bécsben. Ezt követően döntötte el, hogy operát fog komponálni. És mint utólag kiderült, nagyon jól tette: első operájának, a Sába királynőjének 1875-ös bemutatója óriási siker lett. És nem csak Bécsben. Ugyanis az éppen 140 éve bemutatott mű a század egyik legnagyobb közönségsikere lett egész Európában. Goldmark ezt követően még öt operát (Merlin, A házi tücsök, A hadifogoly, Götz von Berlichingen, Téli rege) komponált, azonban a Sába királynőjének sikereit soha többé nem tudta megismételni. Azazhogy majdnem soha. A Téli rege Goldmark Károly 1908. január 2-án bemutatott utolsó operája volt, mellyel a szerző – ha nem is érte el a Sába királynőjének sikereit – egy korokon és stílusokon kívül helyezhető gyengéd, öregkori művet alkotott. Több mint harminc évnyi sikertelen próbálkozás után Goldmarknak úgy sikerült lezárnia életművét, ahogy a Sába királynőjével elkezdte: hangos sikerekkel kísérve, ünnepelt szerzőként. 1914-ben, a háború kitörésekor az idős zeneszerző nagy érdeklődéssel figyelte az eseményeket, és roppant büszke volt unokájára, aki önkéntesnek jelentkezett. A 85 éves mester lelkesedése azonban nem tartott sokáig, ugyanis hamarosan jött a hír: szeretett Károly unokája hősi halált halt a harcokban. Az esemény Goldmarkot annyira megviselte, hogy rögtön ágynak esett, másnap pedig elhunyt.