Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Az olasz operairodalom talán legismertebb komponistája, Giacomo Puccini két korai remekműve kerül színre március 31-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.
Az olasz zeneszerző első operája A lidércek (Le villi) mellett ezúttal nagyzenekari hangszerelésben csendül fel a Krizantémok című, eredetileg vonósnégyesre komponált darab a Müpa, a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában.
Puccini mindössze huszonöt esztendős volt, mikor első színpadi művét kottapapírra vetette. A fiatal zeneszerzőt a tisztán hangszeres zene ereje izgatta, nem csoda, hogy a történet is azt mutatja be, hogyan hat a zene az emberi pszichére. A zene drámai szerepe szorosan összekapcsolódik a tánccal, mely végigvonul az egész operán. Az eljegyzési jelenet boldog, önfeledt mulatozásának ellenpontja a haláltánc, a megcsalt, és bánatába belepusztult nő szellemének bosszúja. A hűtlen szerelmest ugyanis nem hagyja nyugodni a villi, halott menyasszonyának lidérce, aki addig táncoltatja szószegő vőlegényét, míg az holtan rogy össze.
A nagyjából másfélórás operát Puccini egy másik korai kompozíciója, a Krizantémok követi, mely a Müpa produkciójában összeforr az operával: a rokon zenei szövet mellett a dramaturgiai folytonosság is összeköti a két művet, ezzel egészen új perspektívákat nyitva.
Káel Csaba, az előadás rendezője így nyilatkozott az operát keretező művekről: „Puccinitől kérünk kölcsön két zenekari kompozíciót: a bevezető Preludio sinfonicóban előbújnak a lidércek, majd a végén megszólaló, eredetileg vonósnégyesre írt Krizantémok zenekari változatában sikerül legyőzni őket. Azokat a lidérceket, amelyeket ezen az előadáson a Pécsi Balett táncosai elevenítenek meg. Ők Vincze Balázs koreográfiája révén jelennek meg a színpadon, Zoób Kati jelmezeiben. A divat- és jelmeztervezőként egyaránt a különlegességekhez vonzódó Zoób Kati olyan jelmezeket készít, amelyek a díszlet kialakulásában is segítenek: transzformációk tanúi lehetünk majd, megtapasztalva, hogyan bújik ki az emberből a lidérc, hogyan jelenik meg egy-egy erdei jelenetben.”
A Pannon Filharmonikusokat és a Kodály Kórus Debrecent a kiváló olasz karmester, Alberto Veronesi dirigálja. A milánói születésű dirigens Puccini avatott szakértője, állandó vendége a Torre del Lagoban rendezett Puccini fesztiválnak, ahol a budapesti, majd az április 2-i, pécsi bemutatókat követően augusztus 16-án szintén színpadra kerül a félig szcenírozott produkció. A három főszerepben Olga Busuioc fiatal moldáviai szopránt, Carlo Ventre olasz tenort, és napjaink egyik legizgalmasabb fiatal baritonját, Roman Burdenkót köszöntheti a közönség. A félig szcenírozott előadás díszleteit Szendrényi Éva jegyzi.
Puccini: Krizantémok / Lidércek
2019. március 31. 19:00–20:30, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem