Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Az olasz operairodalom talán legismertebb komponistája, Giacomo Puccini két korai remekműve kerül színre március 31-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.
Az olasz zeneszerző első operája A lidércek (Le villi) mellett ezúttal nagyzenekari hangszerelésben csendül fel a Krizantémok című, eredetileg vonósnégyesre komponált darab a Müpa, a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciójában.
Puccini mindössze huszonöt esztendős volt, mikor első színpadi művét kottapapírra vetette. A fiatal zeneszerzőt a tisztán hangszeres zene ereje izgatta, nem csoda, hogy a történet is azt mutatja be, hogyan hat a zene az emberi pszichére. A zene drámai szerepe szorosan összekapcsolódik a tánccal, mely végigvonul az egész operán. Az eljegyzési jelenet boldog, önfeledt mulatozásának ellenpontja a haláltánc, a megcsalt, és bánatába belepusztult nő szellemének bosszúja. A hűtlen szerelmest ugyanis nem hagyja nyugodni a villi, halott menyasszonyának lidérce, aki addig táncoltatja szószegő vőlegényét, míg az holtan rogy össze.
A nagyjából másfélórás operát Puccini egy másik korai kompozíciója, a Krizantémok követi, mely a Müpa produkciójában összeforr az operával: a rokon zenei szövet mellett a dramaturgiai folytonosság is összeköti a két művet, ezzel egészen új perspektívákat nyitva.
Káel Csaba, az előadás rendezője így nyilatkozott az operát keretező művekről: „Puccinitől kérünk kölcsön két zenekari kompozíciót: a bevezető Preludio sinfonicóban előbújnak a lidércek, majd a végén megszólaló, eredetileg vonósnégyesre írt Krizantémok zenekari változatában sikerül legyőzni őket. Azokat a lidérceket, amelyeket ezen az előadáson a Pécsi Balett táncosai elevenítenek meg. Ők Vincze Balázs koreográfiája révén jelennek meg a színpadon, Zoób Kati jelmezeiben. A divat- és jelmeztervezőként egyaránt a különlegességekhez vonzódó Zoób Kati olyan jelmezeket készít, amelyek a díszlet kialakulásában is segítenek: transzformációk tanúi lehetünk majd, megtapasztalva, hogyan bújik ki az emberből a lidérc, hogyan jelenik meg egy-egy erdei jelenetben.”
A Pannon Filharmonikusokat és a Kodály Kórus Debrecent a kiváló olasz karmester, Alberto Veronesi dirigálja. A milánói születésű dirigens Puccini avatott szakértője, állandó vendége a Torre del Lagoban rendezett Puccini fesztiválnak, ahol a budapesti, majd az április 2-i, pécsi bemutatókat követően augusztus 16-án szintén színpadra kerül a félig szcenírozott produkció. A három főszerepben Olga Busuioc fiatal moldáviai szopránt, Carlo Ventre olasz tenort, és napjaink egyik legizgalmasabb fiatal baritonját, Roman Burdenkót köszöntheti a közönség. A félig szcenírozott előadás díszleteit Szendrényi Éva jegyzi.
Puccini: Krizantémok / Lidércek
2019. március 31. 19:00–20:30, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem





















