Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Egy kutatás szerint öt év alatt 262,2 milliárd dollárról 339,9 milliárdra növekedhet.
A fellendülés hátterében a különböző világgazdasági és kereskedelmi folyamatok mellett az állami szabályozások, a fenntarthatósági törekvések, valamint az egyéni fogyasztói preferenciák is kulcsszerepet játszhatnak. Érdekes előrejelzést publikált a Research and Markets. A prognózis szerint a 2019-ben 262,6 milliárd dollárra becsült hullámkartonipar értéke 2025-re 77,3 milliárddal növekedik. Ez 30%-os gyarapodást, egész pontosan 4,4%-os CAGR-t, avagy összetett éves növekedési rátát jelent.
A kutatóintézet a növekedés hátterében több okot is megnevezett. A jelenleg világszinten kedvező gazdasági viszonyok egyértelműen ösztönzően hatnak a legtöbb szegmensre, így a hullámkarton iparra is. Egy másik fontos hajtóerő a mai napig bővülő e-kereskedelem, ahol nem csupán a csomagolóiparra fenntartott igények nőnek, de egyre erősebbek a fenntarthatósági törekvések is, így egyre több nemzetközi vállalat mozdul a hullámkarton felé. Ez annak is köszönhető, hogy – az Asia Pulp and Paper felmérése szerint – a papír alapú csomagolások fenntarthatósága ma már a fogyasztók több mint 50%-ának fontosabb, mint pár évvel ezelőtt. A leglátványosabb növekedést Latin-Amerika mutatja Braziliával az élén, míg Afrika és a Közel-Kelet a sor végén kullog a sokszor kiszámíthatatlan szállítás és a készpénzközpontú fogyasztók miatt.
Fontos még megemlíteni a könnyen elkészíthető és egészséges feldolgozott élelmiszerekre fenntartott növekvő fogyasztói igényt is. A hullámkarton ugyanis remekül megfelel a fagyasztott hozzávalók tárolására és védelmére, hiszen megóvja azokat a nedvességtől, és frissen tartja őket szállítás alatt. Nem csoda hát, hogy az észak-amerikai fogyasztási cikkek 95%-a hullámkartondobozban kerül szállításra.
Ugyancsak megkerülhetetlen tényezőt jelentenek a világszerte, számtalan iparágban jelentkező fenntarthatósági és a környezetvédelmi törekvések is. Mindez nem meglepő, hiszen szinte nap mint nap röppennek fel hírek a műanyaghoz hasonló lassan lebomló, szennyező, nehézkesen újrahasznosítható anyagok betiltásáról, adóztatásáról vagy mérsékléséről. A rendeletek és szabályozások mellett természetesen a fogyasztói döntések is komoly hatással vannak a csomagolóiparra, még ha ez egyéni szinten sokszor nem is tudatosul. Az Asia Pulp and Paper felmérése szerint például az amerikaiak több mint fele tartja a csomagolóanyag-hulladékot kritikus környezeti problémának.
A fenti okok mellett természetesen az anyagiak is hatalmas szerepet játszanak abban, hogy milyen csomagolóanyagot használnak a vállalatok: a fenntartható csomagolóanyagok nemcsak a Földet óvják meg a szennyező anyagoktól, de jóval költséghatékonyabbak is lehetnek a vállalatok számára.
”A hullámkarton ipar már az elmúlt években is hatalmas növekedésen ment keresztül, és örömmel konstatálom, hogy ez csak a kezdet volt. A környezetvédelem soha nem volt annyira fontos, mint most, ezért állami, vállalati és fogyasztói szinten is mindent meg kell tennünk azért, hogy a környezetet kímélő megoldásokat találjunk. A csomagolóipar zölddé tétele egy rendkívül fontos lépés, a hullámkarton előretörése pedig egyértelműen segíti ennek megvalósulását. Az iparág növekedésének hátterében áll az is, hogy a vállalatoknak nem kell kompromisszumot kötniük a zöldebb jövő érdekében: a hullámkarton nemcsak környezetbarát anyag, de rendkívül költséghatékony is” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.





















