Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Augusztus 26. és szeptember 15. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban a türk népek kortárs filmjeiből rendeznek vetítéssorozatot.
A sorozat hat alkalmán Törökország, a függetlenné vált közép-ázsiai türk országok és az oroszországi türk régiók kiemelkedő kortárs filmjei kerülnek főszerepbe. ízelítőt kaphatunk ebből az izgalmas kultúrájú világból, amelynek filmművészete ritkán jut el hozzánk. A program a járványintézkedések miatt került át márciusról a nyár végére, a vetítésekre a tavasszal megváltott jegyek változatlanul érvényesek. A vetítéssorozatot augusztus 26-án A fény őrzője nyitja az Urániában. Jermek Turszunov filmje vallomás a moziról, a „kazah Cinema Paradiso”. Turszunov, aki Kelin című filmjével 2008-ban az Oscar-díj előszobájáig jutott, annak az új kazah rendezőgenerációnak a tagja, amely az 1990-es évek elejétől kiemelkedő alkotásokkal hívta fel magára a filmvilág figyelmét. E munkájának külön érdekessége, hogy a rendezőasszisztense Tóth Tamás volt (a Vasisten gyermekei, a Natasa, az Anarchisták rendezője), aki az augusztus 26-i vetítésen személyesen is jelen lesz.
A sorozat következő darabja augusztus 31-én A hegyek királynője című kirgiz történelmi eposz. A film egy Datka nevű nemesasszonyról szól, aki megpróbálta megmenteni népét a leigázástól, amikor az 1870-es években az orosz csapatok megszállták a közép-ázsiai országot. Kirgíziában mára – válságos évek után, a megnövekedett állami támogatás hatására – ismét tekintélyt vívott ki magának a filmgyártás, amelyben nagy hangsúlyt kapnak a népszerű, látványos történelmi produkciók.
Szeptember 2-án Eduard Novikov rendezése, a Cármadár című jakut film következik a sorozatban, amely 2018-ban fődíjat kapott a Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon. A történet az 1930-as években játszódik a távoli tajgán, ahol egy idős házaspárhoz berepül egy sas, amelyet nem mernek elűzni, mert szent madárnak számít. A jakut filmművészet megújulása látványos. A független filmes keretek között, elképesztően alacsony költségvetésből készült alkotások művészi értékű híradások egy távoli, zárt világ életéről. A jakut film sikere is jelzi, hogy az utóbbi évek egyik legérdekesebb jelensége az oroszországi türk régiók saját nemzeti filmgyártásának fellendülése. A Tatársztánban készült munkák ma már nemzetközi összehasonlításban is megállják a helyüket, amit a 2018-as A mulla is bizonyít, amely szeptember 9-én látható a sorozatban. A történet főhőse egy bűnös múltjából kitörni vágyó fiatalember, aki ajánlatot kap: mulla lehetne egy tatár faluban.
Az üzbég filmgyártásban nehézkesebb a fejlődés, de továbbra is felvillant érdekes alkotásokat. Umid Hamdamovot a mai üzbég film legnagyobb tehetségének tartják. Forró kenyér című 2019-es alkotása, amely egy kamaszlány lázadásának története, jelentős sikerként értékelhető, megkapta a Kinoshock Filmfesztivál fődíját, és Üzbegisztán első Oscar-nevezettje volt. Szeptember 11-én vetítik az Urániában.
A Musztáng Oscar-díja ismét ráirányította a figyelmet a török filmművészetre. A nyugati világ elsősorban az európai hangütésű, társadalmi problémákkal, migrációval foglalkozó munkákra fogékony, de nem lebecsülhetők a nemzeti kulturális hagyományokból táplálkozó alkotások sem. Az urániabeli sorozat záró filmje, a szeptember 15-én sorra kerülő Édesanyám sebhelye valahol a kettő között áll. A film egy bosnyák lányról szól, aki 18 évesen kikerül az árvaházból, és elkezd nyomozni a szülei után.
A program kurátora Forgács Iván filmtörténész. A vetítéssorozat a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, partnere a Türk Országok Filmeseinek Egyesülete (Türk Dünyası Sinemacılar Birliği). A filmek eredeti nyelven, magyar felirattal láthatók. Az esemény kapcsolódik a Debrecenben szeptember 20-22-én megrendezésre kerülő türk filmnapokhoz.
Türkíz – Kóstoló a türk népek kortárs filmjeiből - 2020. augusztus 26. – szeptember 15.























