Anton Molnár: Egyszerre Minden

Budapesten állít ki a Franciaországban élő, világhírű magyar festő.

Anton Molnár az egyik legkeresettebb magyar festőművész, Párizstól Tokióig, Szingapúrtól New Yorkig rendez kiállításokat, ahova gyűjtői is követik. Egyszerre minden címmel nyílik kiállítása a Pesti Vigadóban, amely augusztus 28. és szeptember 13. között látogatható. A tárlaton megismerhetjük az ezredfordulót és a 21. század hangulatát idéző festményeit. Művészeti alapítványok tulajdonában, híres magángyűjtemények termeiben, többek között Cindy Crawford és Jacques Chirac volt francia elnök tulajdonában láthatók művei. Világcégek, mint a Louis Vuitton, a Moët & Hennessy bízták már meg megrendelésekkel, 2007-ben pedig, a Tokiói Mallet Sale árverésén Picasso, Chagall és Andy Warhol alkotásai mellet a Kelly à Fontainebleau című festménye szépen megvédte a magyar színeket.

Több mint harminc éve hagyta el Magyarországot a művész, akinek hamar sikerrel nyílt meg debütáló párizsi kiállítása. Az első képét háromévesen festette, az akvarell Latabár Kálmánt ábrázolja, miután látta őt egy szilveszteri műsorban szteppelni. Itthon a Képzőművészeti Főiskola elvégzése után lemezborítókat tervezett Szörényi Leventének, Bródy Jánosnak, Fenyő Miklósnak, Szikora Róbertnek és a KFT zenekarnak. Fotózta Tina Turnert és a Dire Straits együttest budapesti koncertjükön. A megállás nélkül dolgozó, perfekcionistaként ismert művész bármire képes volt festeni, egy újságra vagy egy kartonpapírra is, amire szintén találna vevőt, ha eladók lennének. Nagy büszkesége, hogy a Cindy Crawfordról készült portréját különösen szereti a modell, mint mondja, abban benne van a lelke.

Szerte a világban bemutatkozott már kiállításaival Anton Molnár: Párizs, London, Genf, Velence, New York, Miami, Los Angeles, Tokió, Szingapúr, Hong Kong, Peking és Sanghaj mind rendszeres színhelyei tárlatainak. Figurális festő, de stílusa inkább csak eszköz, hogy tágabb mondanivalókat feszegessen. A tér és az idő mezsgyéjén kalandozik, életünkről beszél. Alkotásai olyanok, mint az útinaplók, melyekben a tartalom sokszor áttételesen, vagy rejtve keresendő. Klasszikus technikával dolgozik, melyet a flamand és olasz reneszánsz mesterek fejlesztettek ki. A festményein sokszor szerepel kalligráfia, pop art elemek, érezni a filmezés összetettségét, ritmusváltását, a montázst. Az Egyszerre minden című kiállítással komplex anyag érkezik Budapestre. A világhírű csendéletek, portrék, utazási tematikái mellett láthatjuk korai gyermekkori alkotásait, iskolai tanulmányrajzait, street-art kísérleteit, emellett eddig be nem mutatott munkák is szerepelnek majd a tárlaton, betekintést nyújtva Anton Molnár összetett és humanista világába.

Anton Molnár, azaz Molnár Antal 1957-ben született, általános iskolai tanulmányait Magyarországon és Afrikában, pontosabban Bamakóban végezte, majd ezt követően vették fel a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába, ahol festő szakon végzett 1976-ban. Egy ideig a Szépművészeti Múzeumban dolgozott, majd bekerült a Képzőművészeti Főiskolára, ahol 1983-ban diplomázott festőművészként, ami mellett tanári képesítést is szerzett. 1981-től már rendszeresen jelentek meg művei magyar és külföldi tárlatokon, többek között a párizsi közönség is megismerhette munkáit. 1986-ban aztán az Egyesült Nemzetek Genfi irodája grafikusi munkát ajánlott neki, 1988-ban pedig családjával együtt Franciaországba költözött.

„Első ránézésre talán nem is gondolnánk, mennyire meghatározzák Anton Molnár művészetét magyar gyökerei. Pedig innen származik, a Berlini Fal keleti oldaláról, innen indult világot látni, egy gazdag kultúrájú kis ország kommunista elnyomatásában szegényes vidékéről” – írta róla korábban Rockenbauer Zoltán, a Pesti Vigadóban rendezett kiállítás kurátora. Anton Molnár alkotásaiból kirajzolódik valódi kozmopolita szemlélete, ami Franciaországban teljesedett ki. Sajátos urbánus léte és művészete egységet alkot.

2020. augusztus 28. – szeptember 13. – Pesti Vigadó