„Ifjú szólisták” koncertsorozat a Duna Palotában

2020. szeptember 27-én, vasárnap 17 órakor, a belépés ingyenes!

Közreműködik a Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekar

Program:

Mozart: D-dúr "Haffner" szimfónia

Mozart: G-dúr fuvolaverseny KV 313 / közreműködik: Ruskó Rózsa

Beethoven: II. D-dúr szimfónia op.36

Vezényel: Horváth Gábor

A Zuglói Filharmónia 2006 óta hivatásos szimfonikus zenekarként működik. Az együttes sok-sok fiatal diplomás zenésszel büszkélkedhet, akik elhivatottságukkal és egyre komolyabb szakmai tudásukkal folyamatosan feljebb teszik a lécet – a közönséget minden évben változatos és izgalmas komolyzenei programmal örvendeztetik meg. A zenekar legtehetségesebb tagjai időről-időre lehetőséget kapnak, hogy szólistaként is bemutatkozzanak – ezúttal Ruskó Rózsa fuvolaművészt hallhatjuk Mozart G-dúr fuvolaversenyében. Ruskó Rózsa fuvolaművész 2020-ban szerezte meg kitüntetéses Master diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Drahos Béla növendékeként. Jelenleg a Zuglói Filharmónia első fuvolistája és a Szent István Király Zeneiskola fuvolatanára.

A műsor elején Mozart népszerű „Haffner” szimfóniája csendül fel.  A zeneszerző régi barátságot ápolt a rangos salzburgi családdal – innen az elnevezés -, ezért felkéréseiket mindig örömmel teljesítette. A szimfónia születésének apropója Haffner fiának nemesi rangra emelése volt. Ünnepélyes, ugyanakkor túláradóan derűs muzsika, a főtéma ezúttal meglepően nagy hangközugrásokkal van fűszerezve. A mű bemutatója 1782-ben nagy sikert aratott Bécsben, ahol maga a császár is jelen volt. Mozart 1777-ben Mannheimben töltött pár hónapot, ahol mélyen megérintette a város európai hírű zenekari kultúrája. A G-dúr fuvolaverseny hangszerelésében a korábbiakhoz képest merészebben önállósodnak a vonósszólamok, a fuvolaszóló pedig érezhetően kihasználja a hangszer technikai képességeit, változatos effektusait.

Beethoven II. (D-dúr) szimfóniája kissé ellentmondásos lehet a hallgatóság számára: Beethoven komponálás közben szembesült gyógyíthatatlan fülbajával - ekkor írta híres heiligenstadti végrendeletét is - a zene ugyanakkor meghökkentően életigenlő. A szerző a formálást és a zenekari hangszerek kezelését új szintre emeli, a dallamok páratlan ötletességről tanúskodnak. Először van nevesítve a Scherzo tétel, mely valóban tréfálkozó, dallami töredékekkel, piano-forte hirtelen váltásokkal játszik. A lendületes, derűs témák mögött azonban néha előbukkannak a vészjósló hangzások, sejtetve a későbbi tragédiát.