Bach meets 2022 - Kunst/Der/Fuge

Ősbemutatóval veszi kezdetét a Danubia Zenekar bérleti sorozata a Zeneakadémián január 30-án.

Az egyik legfontosabb zenemű, amit talán nem is előadásra szánt Bach. Egy afféle zenei Biblia, amit három fiatal szerző, Tornyai Péter, Horváth Balázs és Balogh Máté teremt újjá a zenekar számára. Ősbemutató és találkozás is egyben, avagy J. S. Bach meets 2022.

A koncerten a művek tételei keverve, egymásba fonódva hangzanak el, melyeknek sorrendjét a zeneszerzők közösen komponálták. A Danubia Zenekart Benjamin Bayl vezényli. Ezzel a koncerttel veszi kezdetét a négy koncertből álló Út a zenéhez sorozat, amelyben jól ismert klasszikusokat helyeznek különleges kontextusba kortárs zeneszerzők műveinek segítségével olyan meghívott művészekkel, mint Baráti Kristóf, Pusker Júlia vagy a Honvéd Férfikar. Az Út a zenéhez koncertek előtt 17.45-től Beavató előadást tart Eckhardt Gábor zongoraművész, zenepadagógus. A Beavató előadás látogatása koncertjeggyel vagy bérlettel ingyenes.

„Amikor Hámori Máté megkeresett bennünket a Die Kunst der Fuge átírásának tervével, rögtön kiderült, hogy mi, szerzők is látunk lehetőséget a projektben. Én még aznap este felvázoltam 6–8 tervet. Amikor hónapokkal később befejeztem az öt darabot (ezek akár külön is játszhatóak), egyeztettem szerzőtársaimmal, Tornyai Péterrel és Balogh Mátéval. Kiderült, hogy ők is olyan lelkesedéssel dolgoztak a darabjukon, mint én, és munka közben mind a hárman egyre többet éreztünk meg abból, mit kell átvenni Bach művéből, és miként kell módosítani, értelmezni, hogy önálló, saját kompozíció születhessen. Az is kiderült, hogy mindhárman hasonló jellegű megoldásokat találtunk ki egymástól függetlenül. A komponálás során arra is rájöttem, hogy a darabok mindegyike egyfajta hommage régebbi vagy még élő zeneszerző kollégák irányába. Így minden egyes darabom két címzettet kapott.

De a fő kérdés persze az volt, mit kezdjek egy alapvetően csak papíron létező, de konstrukciójában és muzikalitásában mégis zseniális művel, amelynek megszólaltatásához szükség van valamilyen kompozíciós megoldásra. Én öt olyan technikai megoldást találtam ki, mely teljesen különböző verziókhoz vezetett. Darabjaim egyike az adott Bach-fúga hangjait tömöríti össze egy rövid tételbe. Egy másikban elektronikus zenére emlékeztető hangszínmódosulás, hangzási összemixelés dominál. A harmadik a kiválasztott fúgák ritmusából és disszonáns akkordjaiból alkot új egységet. A negyedikben minden hangszer csak egyféle hangmagasságot játszik, és ebből jön létre sokszínű kamarazenei hangzás. És van egy darab, amelyben a bachi anyagok különböző stílusban (hangszalag módjára lelassított-felgyorsított hangzások, swing, barokk ouverture, menüett, rock) szólalnak meg, kollázs-szerűen egymás mellé rakosgatva.

Bízom benne, hogy ez a sokszínűség (a három szerző 12 különböző darabja) ismét rávilágít, mekkora géniusz volt J. S. Bach, akinek e műve még ma is rengetegféle hangzási lehetőséget sugall.” (Horváth Balázs zeneszerző)

Kunst/Der/Fuge – ősbemutató

2022. január 30. 19.30 Zeneakadémia

J. S. Bach – Balogh Máté – Tornyai Péter – Horváth Balázs: Kunst/Der/Fuge

– ősbemutató –

(J. S. Bach: Die Kunst der Fuge c. műve alapján)

Tornyai Péter: Kunst oder Fügung

Horváth Balázs: Die Fuge der Kunst

Balogh Máté: Kunstmusik