Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
Nagyágyúval nyit az új szereplő a haszonjárműszegmensben.
Teljesen átalakult a haszonjárművek piaca: a járvány hatására az addigi kínálati piacot keresleti váltotta fel. Az igények bőven meghaladják a gyártói kapacitásokat, akinek van készlete vagy rövidebb a gyártási ideje, az versenyelőnyt élvez – derült ki a haszonjárműpiac egyik meghatározó képviselője, az Iveco járműveit forgalmazó ECO-tech visiON összeállításából. Az évtizedes járműpiaci tapasztalattal rendelkező szakemberekből álló cég új szereplőként középtávon a kereslet dinamikus növekedésére számít. Ugyanakkor egyelőre az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz. A járvány következtében jelentős fordulat következett be a haszongépjárművek piacán. A koronavírus-járvány kezdetén a vásárlási kedv itt is jelentősen visszaesett, majd mire megnőtt a bizalom a gazdasági szereplők között, a járműipar történetének talán legnagyobb ellátási nehézségét szenvedte el. Ennek hatása pedig a mai napig tart - közölte az egyik legismertebb haszonjárműmárka, az Iveco járműveit forgalmazó ECO-tech visiON Kft., amely 2021 nyarán jelent meg a piacon, és képviselteti magát viszonteladóként. A cég jelenleg pedig a teljeskörű magyarországi szervizhálózat kiépítésén dolgozik.
Növekedés, akadályokkal
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint múlt évben az uniós piacokon közel 1,9 millió új haszongépjármű - furgon, teherautó és busz - talált gazdára, ami majdnem 10 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben. Magyarországon hasonló volt a növekedés, amit több mint 28 ezer új haszonjármű eladását jelentette.
„Bár a közel 10 százalékos növekedés első látásra jó eredménynek tűnik, ám csak arra volt jó, hogy a piac behozzon valamit a járvány miatti hátrányból. A 2021-es eladások ugyanis az uniós és a magyar piacon is elmaradnak a járvány előtti, 2019-es szinttől. Akkor ugyanis az EU-ban jóval 2 millió felett voltak az eladások, Magyarországon pedig 32 ezer feletti darabszámról volt szó” – mondta Molnár Tamás, az Iveco haszonjárműveit forgalmazó ECO-tech visiON ügyvezetője. A 2021-es növekedésben szerepet játszott az is, hogy a pandémia eredményeként megnőtt a szállító járművek iránti kereslet, többek között a logisztikai szektorban, ugyanakkor a bővülés jelentősen elmarad az igényektől.
Fordulat a piacon, lépett az új szereplő
Molnár Tamás hozzátette, hogy a korábbi években a kínálati piac volt a jellemző, ez a járvány megjelenése után keresleti piaccá alakult. Ugyanakkor az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz. A kereslet bőven meghaladja a gyártók kapacitását, ezért a szokásoshoz képest háromszorosára, négyszeresége nőtt a várakozási idő egy-egy új járműesetében. Ennek következtében a forgalomba helyezések száma is csökken, akinek van készlete, vagy a többieknél gyorsabb gyártási ideje van, versenyelőnyt élvez. Ezek a körülmények jellemzik az összes járműkategóriát.
„Az ECO-tech visiON ebből a szempontból jó pillanatban lépett be a hazai piacra, hiszen ez a fordulat lehetővé teszi számunkra a dinamikus növekedést az értékesítés területén. A nehézségek ellenére középtávon hatalmas lehetőségek vannak” – emelte ki a szakember.
Az ECO-tech visiON-t évtizedes járműpiaci szaktudással rendelkező szakemberek hozták létre. A cég célja, hogy az Iveco nehézgépjárműveit – nagyobb teherautóit – újrapozicionálja Magyarországon és már 2023-ban elérje a 250-300 darabos éves eladást, a furgonok esetében pedig a célkitűzés a 2008-ban elmélyülő válság előtti szint elérése, ez pedig 1200-1300 kisteherautó értékesítésének felelne meg. A kereslet pedig több iparágból várható, ezért a cég a március 24-ei rendezvényén bemutatta a fejlett vezetői segédrendszerekkel rendelkező IVECO Daily 2022-es kisteherautó-modellt, a German Design díjas IVECO T-WAY építőipari teherautót és az S-WAY nemzetközi nyergesvontató modelljét is. Valamint bemutatkozott egy új elektromos városi autóbusz is az E-WAY-sorozatból.
Jönnek az elektromos verziók is
Az elektromos autóbusz jó példája annak, hogy egyre komolyabb az igény az alternatív hajtású, így az elektromos járművekre. Bár a furgonoknál még alacsony a részesedésük, a buszoknál már látványosabb fejlődés történt. Az ACEA-adatok szerint a 2021-ben az uniós piacokon eladott új buszoknál a 2020-as 6 százalékról 10 százalék fölé nőtt az elektromos verziók részesedése. Magyarországon elektromos buszokból 47 darab került az utakra, ami több mint 100 százalékos emelkedésnek felel meg a 2020-as 22 darabról. Bár ez darabszám szinten alacsony, de a növekedés mértéke jelentős, így a gyártók is egyre komolyabb erőforrásokkal fejlesztik a villanyjárműveket.
A környezetbarát járművek elterjedésében, alternatív hajtásláncok erősítésében főszerepet vállal az Iveco. A villanyjárművek iránti kereslet növekedését segítheti az üzemanyagok árának emelkedése is. Az Iveco egyébként már több mint 3 évtizede kínál földgázüzemű motorokat, hajtásláncokat is a termékei között, a biogáz technológia pedig az egyik legkorszerűbb az alternatívák között. A környezeti lábnyom a felelősen gondolkodó gazdasági társáságok, a logisztika és a közösségi közlekedés tervezésében egyre fontosabb szerepet tölt be, az Iveco komoly segítséget tud nyújtani ezen a területen.