Magyar filmpanoráma a magyar kultúra napján az Urániában

Január 22-én, reggeltől estig kortárs magyar filmekkel, kedvezményes jegyárral várja a közönséget az Uránia Nemzeti Filmszínház.

Az utóbbi másfél évben bemutatott tizennyolc magyar alkotás, köztük számos első- és második filmes rendezés tölti ki a teljes vetítési időt. A válogatásban szereplő fesztiváldíjas munkák és közönségsikerek között látható animáció, dokumentumfilm és természetfilm is.

A programot az Urániában tavaly a legnézettebbnek bizonyult magyar film, a Frici&Aranka nyitja, amely Karinthy Frigyes és Böhm Aranka kapcsolatát és viharos házasságát meséli el Tóth Tamás rendezésében, a néhány hete elhunyt kitűnő operatőr, Szecsanov Martin kamerájával. Hangulatában ehhez hasonló, kosztümös produkció Pacskovszky József legújabb irodalmi adaptációja, a Herczeg Ferenc sikerdarabjából rendezett Kék róka című romantikus vígjáték, amely viszont most debütál az Urániában nagyvásznon.

Az irodalmi szálat erősíti a programban az Arany János elbeszélő költeményét adaptáló Toldi – A moziváltozat is. Jankovics Marcell utolsó animációs munkája, amelyet Csákovics Lajos jegyez társrendezőként, a nézők minden generációjának szól. Hasonló családi programot kínál a nap folyamán a Vad Magyarország rendezőjének, Török Zoltánnak Vadlovak – Hortobágyi mese című természetfilmje, amely szintén az Uránia toplistásai között szerepelt 2021 őszi bemutatójakor.

A sport világa iránt érdeklődők megnézhetik a Katinka című nagyszabású sportdokumentumfilmet, amelyet Pálinkás Norbert Hosszú Katinkáról forgatott, vagy választhatják Csuja Lászó és Nemes Anna a Szelíd című, a Sundance Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt játékfilmet is, amely érzékenyen mesél egy testépítő nő érzelmi és fizikai kihívásairól, főszerepben Csonka Eszter testépítő bajnokkal.

A vígjátékok kedvelőit várja az elmúlt év legjópofább apafilmje, a Geszti Péter producerségével készült, Rohonyi Gábor és Vékes Csaba rendezte Szia, Életem!,  Madarász Isti Átjáróház című hullaházi fekete komédiája, valamint egy remek, a ’80-as évek érett gulyáskommunizmusában játszódó retro vígjáték, a Nyugati nyaralás Tiszeker Dánieltől és Lévai Balázstól.

A múlt több filmben is megelevenedik. Antall József rendszerváltó miniszterelnök egyik legnehezebb próbatételét, a taxisblokádot dolgozta fel játékfilmben Magyarország 2023-as Oscar-nevezettje, a Tősér Ádám rendezte Blokád. Fazakas Péter tökéletes krimije, A játszma pedig, amely Kulka János filmes visszatérése révén az elmúlt év egyik fontos eseménye volt, a hatvanas évekbe repíti vissza nézőit.

A 2022-es magyar filmtermésben erőteljesen jelen voltak az első és második filmes fiatal alkotók munkái. Jelentős részük generációs film, történéseik több esetben is a gimnáziumi évek végét, az érettségi utáni időszak útkereséseit, szerelmeit, traumáit dolgozzák fel. Kárpáti György Mór aktuális premierfiilmje, a Jövő nyár fiatalok gyászmunkájáról beszél dokumentarista stílusban. Kerékgyártó Yvonne Együtt kezdtük című alkotása a tizedik érettségi találkozó felismeréseivel szembesít bennünket. Az elmúlt év egyik emlékezetes elsőfilmes bemutatkozása, Baranyi Benő Zanox – Kockázatok és mellékhatások című vígjátéka pedig a házipálinka és a nyugtató csodálatos együtthatásának köszönhetően repíti vissza csetlő-botló főhősét újra és újra az időben az érettségi előtti sorsdöntő napokba.

Az új magyar rendezőgeneráció munkáiból olyan további remekléseket is elcsíphetünk, mint Bernáth Szilárd meghökkentően hiteles, Larry című szociotörténete egy rappelő juhászfiúról. Mély emberi dráma Csoma Sándor Magasságok és mélységek című játékfilmje Erőss Zsolt hegymászóról és feleségéről. Grosan Cristina Velencei Filmfesztiválon bemutatkozott, Hétköznapi kudarcok című alkotása három nő egy különleges napját beszéli el. Szilágyi Fanni romantikus vígjátéka, a Veszélyes lehet a fagyi pedig egy ikerpár szokatlan története, amelynek kettős főszerepéért Stork Natasát a New York-i filmhéten díjazták.

A magyar kultúra napján kedvezményes jegyárral, 1400 Ft-ért látható minden előadás az Urániában.