Janó Manó első évadát több mint 1 millióan látták a világhálón, így minden bizonnyal sok családnak örömet okoz, hogy a friss, második évad, a Janó Manó És A Csodálatos Bolygolyóbis december 13-ától ingyenesen megtekinthető lesz a neten.
©A Magyar, Polgári, Légiforgalmi Irányítás 30-40 évvel ezelőtti történetéről szól ez a könyv, s kérem, ne tessék mondani, hogy nem helyesen írtam le a szavakat! Törőcsik József alias Tango Romeo írja, hogy mind a négy szónak a nagybetű kijár.
Mert miről is szól a könyv? Az igen sajátságos magyar viszonyokról, amelyek között történt a civil avagy más szóval a polgári gépek légiforgalmi irányítása.
A szerző 1973 őszén kezdte tanulni a szakmát, olyan emberektől, mint például Dr. Moys Péter - akit az irányítás hőskorának egyik utolsó mohikánjaként tisztelnek. Mi is az az „irányítás”? Sok filmben, könyvben és híranyagban szerepelnek az irányítók, de a szerző szerint rengeteg szakmaiatlan, félrevezető vagy csupán hiányos információ is kering a köztudatban. Ezért is vágott bele ennek a könyvnek az írásába, hogy megmutassa, milyenek a légiforgalmi irányítók – azaz milyenek voltak, most milyenek, mert rengeteg dolog megváltozott az évek során.
Példának okáért itt vannak a radarok: megtudhatjuk, hogy egy 1964-es ferihegyi tűzeset adott lehetőséget arra, hogy tudott venni a MALÉV akkor korszerűnek számító radart a régi helyett. Elolvashatjuk, hogy a leszállító radar (PAR) kezeléséhez nemcsak képzelőerő, hanem kurázsi is kellett, s elképzelhetjük, hogy mi volt akkor, amikor az öreg berendezéseket a műszakiak karbantartás miatt elvették akár két hétre. Az irányításnak akkor is menni kellett.
Megismerhetjük milyenek voltak a továbbképzések Rigában, Moszkvában vagy Leningrádban. Történeteket ismerhetünk meg légi katasztrófákkal kapcsolatban. Miközben peregnek az évek, változik a politikai helyzet is, s egyre több gép száll le és fel a futópályán – mert nincs kifutópálya, írja a szerző. Azt csak a média írja. Vannak fel- és leszállópályák, de azoknak a fogalmát pedig összekeverik a laikusok. Így hát maradjunk a futópálya elnevezésnél – tanácsolja Tango Romeo, s próbálom alkalmazni a tanácsát.
Emberek, esetek és történelem, a légi irányítás magyar történetének 30-40 éve.
Jól megírt, sokszor humoros, érdekes könyv, s akit a magyar légiforgalmi irányítás komplex története is érdekel, az megtalálja a könyv végén ezen anyagokat, felhasznált forrásanyagként hivatkozik rájuk a szerző.
Törőcsik József: Észhelyzet
Atheneaum Kiadó, ISBN: 978-963-293-123-4