2018. július 18. - szerda

Szerelmes szülők - A legszebb dolog

Kinyomtatom...
Pio Marmai és Louise Bourgoin

Hamisítatlan franciás kavalkádba csöppenünk A legszebb dolog című film megtekintésekor. Természetesen a szerelem, a párkapcsolat és egyéb csatolt részei, mint például anyósok a színen, és nem utolsó sorban, amire a cím is utal, a GYEREK körül csapnak fel az érzelmi hullámok hol nevetés, hol sírás formájában.

Rémi Besancon munkáját meleg szívvel ajánlom házasság előtti és közbeni állapotban lévő fiataloknak, miként birkózzanak meg az élet – talán - legnagyobb kihívásával, a gyerekvállalással. A rendező úgy döntött, csak egy témát jár körül, így lehántott mindenféle zavaró körülményt a történetről, mint például a házasságkötést. Ez minden bizonnyal nem értékítéletet jelent, csupán egy nagyon praktikus dramaturgiai döntést, történetesen, ő a lényegről akart filmet készíteni.

A legszebb dolog szüzséje roppant tömör; egy fiatal pár szerelemből gyereket akar, majd gyerekük születik. A valóban kivételes pillanat megélését, mármint a gyerek érkezését, kisebb-nagyobb problémák, nemegyszer drámák színezik. Leginkább erről szól ez a szellemesen megírt, nagy empátiával megrendezett történet.

Már az indítás remek! Hol máshol, ha nem egy video-tékában vet először szemet egymásra a fiú és a lány, ahol a fiú dolgozik, és ahová be-betér a lány, hogy egyetemi tanulmányai sűrűjében kissé elvarázsolódjon Az udvarlás rituáléit a kölcsönzésre ajánlott és visszahozott filmek borítói váltják ki. Nagy klasszikusok és kevésbé maradandó művek címeit mutatják fel egymásnak a kölcsönzőben, így a filmcímekből kerekedik ki az az érzelmi ív, amit úgy hívnak vonzalom, vagyis szerelem.

Pio Marmai és Louise BourgoinPio Marmai és Louise Bourgoin

A történet valójában a szerelem gyümölcsének születése és annak minden szerethető vagy kevésbé várt, sokszor bizony kényes következményeit járja körbe. Önmagában valóban csodás dolog a gyerek, de arról csak ritkán esik szó, hogy ezért bizony nagy árat fizet a nő, és a férfi is.

Az új élet megjelenését a nők lemondásként élik meg a sajátjukról, ami nagy részben igaz is. Barbara történetéből viszont az is világossá válik, hogy a nő személyisége, lénye valójában újjászületik, ami a veszteségérzetet csökkentheti. Vannak veszteségek? – hangzik el az álszent kérdés. Igen, feleli a rendező. Ott van elsőként a párkapcsolat, amelyben a női test egy hosszabb ideig csupán táplálékforrásként funkcionál, és a szex letűnt korok utáni nosztalgikus érzésévé lényegül át. Egyáltalán, a mindennapok megszervezéséhez, mint vásárlás, főzés, etetés komoly Napóleon-kaliberű stratégának kell lenni, mert bizony a lakás, a háztartás a hadiállapot folyamatos képét mutatja. A folytonos küzdelemben a párkapcsolat is vesztésre áll.

A film dicséretesen dolgozik a női magazinok fals, hurrá-optimizmusa ellen, ami csak növeli a gyerekesek frusztrációját, akik sokszor azon tépelődnek, hogy nekik miért olyan piszok nehéz, pedig ők is szeretik a gyereküket.

Amikor a fiatal pár történetében már minden veszni látszik, szerelem, megbecsülés, akkor lép működésbe az a ritka emberi érzelem, vagy még inkább értelem, ami a belátás és az együttérzés névre hallgat. A férfi, mivel nemcsak nemző egyed, hanem társ is, belátja, ha a szoptatásban nem is, de minden másban bizony ugyanolyan felelősséggel és bátran vállalhat feladatokat a kicsi körül, mint nő társa, és jobb, ha nem várja meg ölbe tett kézzel, míg a gyerekkel sakkozni lehet.

A legszebb dologA legszebb dolog

A generációs feszültségekre, annak egyik legkényesebb pontjára, az anya-lány kapcsolatra, is kitér a film. Az anyaság várt harmonikus megélésébe talán ezért is keverednek a lezáratlan múltból disszonáns hangok. Filmünkben végül anya és lánya kibeszélik a félreértéseket, füves cigivel és fergeteges röhögéssel ünneplik meg azt.
Az egész annyira magától értetődő és könnyed, hogy megbotránkozásról szó sincs, mert végül minden a helyére kerül a történetben, a kicsi univerzum a körülötte keringő apa-és anya-bolygókkal együtt.

A színészek nagyon jók, különösen a női főszereplő, Louise Bourgoin aki humorral és nem kevés drámai erővel alakítja a komoly döntések sorozata előtt álló anyát. Partnerének, akit Pio Marmai formál meg hasonló tehetséggel, is sikerül felnőnie az apa-társ kombinációhoz. Ki kell még emelni az  üdítően nem szokványos Josiane Balasko-t a főhősnő anyjának szerepében..
A rendező sok-sok humortól és konfliktustól, vagyis az élettől lüktető filmbe csomagolta a mit tegyünk, ha…?, dilemmánkat. Eltöprengésre és nevetésre is egyaránt alkalmas A legszebb dolog című film.

10/10 pont

A legszebb dolog (Un heureux évenement) - színes, feliratos, francia filmdráma, 107 perc, 2011.
Korhatár besorolás: 16 éven aluliak számára a film megtekintése nem ajánlott

Rendezte: Rémi Bezançon
Szereplők: Louise Bourgoin (Barbara), Pio Marmai (Nicolas), Josiane Balasko (Claire)

Még nem értékelted

Hirdetés

Kapcsolódó cikkek

plakát

Főszerepben Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Rolando Villazón, Erwin Schrott és Juszif Ejvazov.

plakát

Tom Cruise és Penélope Cruz zseniális thrillerével folytatódik a Paramount Nyári Mozi.

VéNégy Fesztiválon

Nagy sikerrel zárult a hatodik alkalommal megrendezett VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó.