2017. október 23. - hétfő

Titanic Filmfesztivál – 2013. Alámerülés – Avalon; Mit tettél, Richard?

Kinyomtatom...
Jelenet az Avalon című svéd filmből

A svéd thriller és az ír dráma egyaránt kiábrándító képet fest az idősek és a fiatalok nemzedékéről. A fesztivál tematikáért felelősei nem véletlenül sorolták egymás mellé a két alkotást. Mindkettő a bűn és a bűnhődésre való képességet illetve képtelenséget veszi górcső alá.

Axel Petersén az Avalon svéd film rendezője kritikusan látja világunkat. Munkájának főhőse, Janne, jóképű hatvanas, aki partiszervezésben utazott mindig is, egy rövid kényszerszünet után ismét az újrakezdés reményével tervezi legújabb bárjának, az Avalonnak a megnyitását középkorú barátnője és mentora társaságában. A film az Ingmar Bergman filmekre jellemző kíméletken nyíltsággal mutatja be a középkorúak cseppet sem bölcsebb vagy megfontoltabb megnyilvánulásait. Olyan érzésünk van, mintha a hősök átlépve a középkorúság küszöbén, átlépték volna egy morális határon is.

Jelenet az Avalon című svéd filmbőlJelenet az Avalon című svéd filmből

Az Avalon bár megnyitásától várt kegyelmi pillanat elmarad egy halálos baleset miatt, amit egy fiatalembernek okoznak. Az ok annyira banális, gyermeteg, hogy már-már végzetszerű, és így minden reményétől megfosztja a főhőst, hogy darabjaira hullott életét összerakja.

Sznobizmus és infantilizmus jellemzi a hősök kiüresedett világát. Úgy érzik kompenzálniuk kell az öregedés okozta frusztrációt hol önzéssel, már-már harácsolással, hol gyermekded megnyilvánulásaikkal leplezik le ürességüket.

Az operatőr, Mans Mansson, a dogmafilmek stílusában fotografálta le Janne egy hetének történéseit. Ez a fajta izgatott kamerakezelés a mozinézőben a voyeur attitűdöt még nyilvánvalóbbá teszi, és ebben az alkotásban még kényelmetlenebbé azt az érzést, hogy világunkban egyedül a pénz a megváltó.

A művészet pontosabban a művészeti alkotások kapnak még fontos szerepet a filmben, de nem juttatnak el már semmiféle felismeréshez vagy megtisztuláshoz, a szereplők önzésének puszta eszközévé degradálódnak.

A baleset egyedül Janne-ban indít be lelkiismereti válságot, de környezete, barátainak cinikus viselkedése hamar meggyőzik őt, elszámolni bárkinek is fölösleges. A megnyitó bulin a vibráló fények, a decibelek, és a kokain, na, meg a pénz „megoldani” látszanak az erkölcsi dilemmát.

A szerepeket alakító színészek, leginkább a főhőst megformáló Johannes Brost árnyalt játékkal mutatja meg egy ember jóravalóságát, kételyeit majd hitványságát.

A rendező a földi igazságszolgáltatásban nem hisz igazán, de a film a végén egészen különös fordulatot vesz. A kissé szürreális befejezés jól illeszkedik a történet ridegségéhez. A parti utáni hajnalon Janne barátnőjével és mentorával egy csónakba ülnek és a tenger felé veszik útjukat. Szó nélkül, egymásra sem nézve ülnek, és kifejezéstelen tekintettel merednek a messzeségbe. Talán, a Léthe folyón siklanak, amely az alvilágba viszi utasait.

A Titanicon mutatkozott be a magyar nézőknek egy másik fiatal rendező, Lenny Abrahamson, a Mit tettél, Richard? című ír versenyfilm rendezője, aki szintén kiábrándítónak látja a bűnre adott emberi választ.

A tizennyolc évesek korosztályáról szól a film, azokról a fiatalokról, akik az egyetemi évek megkezdése előtt az élet császárának érzik magukat, mert valójában azok is. Már rendelkeznek némi önismerettel,érzékelik saját határaikat, de szeretik is ezeket a határokat, mert lehet azokat veszegetni, és mert még minden lehetséges. Merre tartanak a mai fiatalok személyiségfejlődésükben?

Jelenet a Mit tettél, Richard? című ír filmbőlJelenet a Mit tettél, Richard? című ír filmből

Richardnak mindene megvan, amit egy korabeli fiú kívánhat. Jólétben és biztonságban él szüleivel. Sportol, rögbizik, ahol nemcsak a jó kiállás, de egy becsületbeli kódex szabályainak a betartása is fontos. Társai bíznak benne, akárcsak a felnőttek, és ő jóérzéssel fogadja a rá osztott irányító szerepet, de bizonytalanná is teszi. Ez akkor válik világossá számára, amikor lecsapja csapattársa kezéről annak barátnőjét.

A lány megjelenése életében Richardot önismereti vizsga elé állítja. A lány sokkal nyitottabb személyiség, és a fiú saját nehézkesebb, erőszakosabb oldalára ismer rá.
A rendező nem társadalmi problémaként, és nem is generációs kérdésként kezeli Richard történetét, hanem az emberben rejlő, számára is ismeretlen és félelmetes belső világgal szembesíti. A fiú nehezen viseli, ha kicsúszik a kezéből az irányító szerep, különösen egy nagy házibulin. A frusztráció együtt jelentkezik a féltékenységgel, és a kelleténél kicsivel több pia belobbantja az agresszív indulatokat. A rossz véletlenek sorozata sorsszerűen tragédiába torkollik.

A film azt vizsgálja, hogyan birkózik meg lelkiismeretével Richard. Eljut-e a bűnhődés vállalásáig? Énjének melyik felére hallgat?

Egy színvonalas, kiegyensúlyozott alkotás az ír film. Izgalmasan mutatja be a fiú érzelmi és lelkiállapotának változásait, ami a főszerepet alakító Jack Reynor játékának is köszsönhető. A történetben először találkozhatunk – legalábbis e sorok írója – a szülő dilemmájával, hogy mennyire ismeri azt, akit felnevelt. Elgondolkodtató és kijózanító a vég.

Avalon - színes, svéd játékfilm, 2011.
Rendezte: Axel Petersén
Szereplők: Johannes Brost, Peter Carlsberg, Léonore Ekstrand

Mit tettél, Richard? (What Richard did?) - színes, ír játékfilm, 2012.
Rendezte: Lenny Abrahanson
Szereplők: Jack Reynor, Roisin Murphy, Sam Keeley

Még nem értékelted

Hirdetés

Kapcsolódó cikkek

plakát

Vetítéssorozat Michael Haneke filmjeiből (október 27–29.).

plakát

Dzsungel: ausztrál-kolumbiai koprodukcióban készült film.

plakát

Budapesten forgatott filmmel indult a Spanyol Filmhét az Urániában.