Reacting Chernobyl – a Váróterem Projekt előadása a Bethlenben

Május 10-én este látható a kolozsvári Váróterem Projekt Reacting Chernobyl című előadása a Bethlen Téri Színházban.

A Cosmin Matei rendezte darab tavaly az atomkatasztrófa 30. évfordulójára (1986. április 26.) készült.
Reacting Chernobyl
Szvetlana Alekszijevics (Csernobili ima) és Wladimir Tchertkoff (The Crime of Chernobyl: The Nuclear Gulag) szövegei nyomán

Egy nagy fehér papír és néhány szénceruza. Ha kicsit figyelmesebben megnézzük: grafit. És néhány radírgumi. A díszlet. Bármit rajzolunk a fehér papírra, ki lehet radírozni. De a grafit nyoma a kitörlés után is ottmarad a papíron. Nem olyan könnyű megszabadulni tőle.

Mi történt Csernobilban? 1986. április 26-án, 31 évvel ezelőtt, robbanás történt a V.I. Lenin atomerőmű 4-es reaktorában. A robbanás következtében beszakadt a reaktor teteje, és nagy mennyiségű radioaktív hulladék jutott a légkörbe. A reaktor körül pedig mindenfelé radioaktív hulladék: uránium, plutónium, cézium. S ha kicsit figyelmesebben megnézzük: grafit.

“Könnyű elcsúszni a banalitásokon, főleg a felfoghatatlan dolgok banalitásain (…) Az elme is csak egy bizonyos mértékű borzalmat képes felfogni, mielőtt védekezően kikapcsolna. Erre a logikára támaszkodva, ha egy olyan veszéllyel állunk szemben, ami meghaladja a képzeletünket, akkor azt a konklúziót vonjuk le, hogy a veszély egész egyszerűen nem valós. (…) A titkolózás ideje lejárt. Csernobil változtatta meg. (…) Neked mindegy, hogy egy, két hétig szeretlek vagy az életem végéig?”

Játsszák: Sebők Maya, Pál Emőke, Udvari-Kardos Tímea,
Imecs-Magdó Levente, Csepei Zsolt, Hatházi András, Sipos Júlia
Dramaturg: Raluca Sas-Marinescu
Rendező: Cosmin Matei
Az előadás 120 perces, megtekintése 14 éven felülieknek ajánlott.

A társulat 2010 óta működik Kolozsváron, jelenleg ZUG.zone nevű stúdiójában dolgozik és játszik. Magát függetlenként határozza meg. Fiatal, bátor és egyedi látásmódú rendezőkkel dolgozik együtt. Ebből kifolyólag előadásaiban sokszor egymástól nagyban különböző nyelveket használ. Ezt egységesíti a társulati struktúra, az állandó csapatra való törekvés. Közönségével a társulat közvetlen kapcsolatra törekszik, a merev színházi protokollokat kerüli.