Európa újra mozizni megy!” – Tizedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyen tavaly 40 ország 700 mozijában több mint 90.000 néző vett részt.

Negyedik alkalommal jelentkezik az Uránia Nemzeti Filmszínház tematikus filmszemléje.
Február 1. és 5. között a montázs fogalmán keresztül tárja elénk a filmművészet formagazdagságát. A közel húsz vetítésből álló program bővelkedik a történeti ritkaságokban, köztük olyanokban, mint a magyar játékfilm-gyűjtemény legrégibb darabja, a 1912-es Keserű szerelem, vagy a Szállnak a darvak rendezőjének dobozba zárt Kuba-filmje, az Én, Kuba. A kínálat premierekkel, előadásokkal és élőzenei műsorral egészül ki.
A filmtörténet hajnalán még nem létezett montázs. A felvételek összeillesztése a 20. század első évtizedeiben – a filmhossz növekedésével – vált előbb kihívássá, majd mesterséggé, amelynek fogásai, szabályai idestova 100 éve meghatározzák nemcsak a filmvágás, de a filmkészítés egész folyamatát. Mibenléte azóta is foglalkoztatja az esztétákat, a filmtudósokat és filmkészítőket, sokan a filmművészet lényegét, a legsajátosabb filmes kifejezőeszközt látják benne.
Mégis, talán ez az a filmes kategória, amely a legtöbb titkot rejti, hiszen a montázs nem a filmképen belül, hanem a képek kapcsolódásával keletkezik; csak a képek „között”, a képváltások jelentéseket sugalló folyamatában tetten érhető. Ráadásul a montázs az esetek többségében láthatatlanságra törekszik, úgy próbálja elénk tárni a világot, ahogyan azt érzékeljük: a felvett valóságdarabkák észrevétlenül olvadnak egymásba a szemünk előtt. Mintha nem is külön beállításokból – más-más nézőpontból és távolságról felvett részletekből – „szerelték” volna össze őket az alkotók (a francia montage szó jelentése értelmében).
Az Uránia montázs-összeállítása a korai némafilmektől a kortárs alkotásokig ível, és minden vetítéssel a montázs valamely sajátosságára, például feszültségteremtő, ritmizáló, meggyőző képességére hívja fel a figyelmet.
A február 1-jei nyitónap három vetítése keretbe helyezi a program egészét: a játékfilmes montázsnormák formálódásának időszakát egy némafilmes vetítés idézi meg 17 órától: a Vorrei morir és a Keserű szerelem című filmeket Darvas Ferenc kíséri zongorán. 18:45-től a szerelmes filmek esszenciája, Pálfi György és alkotótársai filmtörténeti klasszikusokból összeállított Final Cutja látható, amely a montázselvek univerzalitására hívja fel a figyelmet. A ritkán vetített, regisztrációval látogatható alkotás kísérőfilmjeként az első valaha volt mozielőadás Lumière-tekercsei kerülnek vászonra, ami nemcsak a filmművészet, de az Uránia 120 éves születésnapjára is emlékeztet. A napot 20:45-től Kardos Sándor két, a klasszikus montázs lehetőségein túllépő, különleges kamerákkal rögzített filmje (Résfilm, Átváltozás) zárja.
Február 2-án, csütörtökön magyar alkotásokkal folytatódik a program: 16 órától a száz éve született Fábri Zoltán feledhetetlen alkotása, a Körhinta látható 35 mm-es kópiáról, amely – Törőcsik Mari és Soós Imre kettősével – a szerelmes montázs klasszikusa. A 17:45-kor kezdődő vetítés témája a meggyőzés, illetve a manipuláció: két filmje (Így történt, Magyarország lángokban) azonos felvételek felhasználásával, de ellenkező értelmezésben mutatja be az 1956-os forradalom eseményeit. A filmeket kópiáról vetítjük, a vetítés előtt Varga Balázs filmtörténész mond bevezetőt. A csütörtököt 19:45-től Sergio Leone italo-westernjének rendezői, digitálisan felújított változata zárja, amely a premier plánok és a totálképek kontrasztjára épülő szekvenciáival fokozza végtelenségig a feszültséget.
Február 3-án, pénteken két szovjet film kerül vászonra. Az elsőt vélhetően mindenki ismeri: a Patyomkin páncélos a filmtörténetben megannyiszor idézett ogyesszai lépcsőjelenet és a szerző személye, a montázs legnagyobb teoretikusa, Szergej M. Eizenstein miatt is megkerülhetetlen. A vetítés előtt Forgács Iván filmtörténész tart bevezetőt. Az este egy idehaza alig ismert, hiszen sokáig dobozba zárt alkotással folytatódik. Mihail Kalatozov (Szállnak a darvak) 1963-ban forgatta le az új hullám egyik legizgalmasabb kompozícióját: a kubai forradalmat filmre álmodó Én, Kuba (Soy Cuba) a fantasztikus kézi kamerás felvételek révén, de a történelem lenyomataként is feledhetetlen élmény. Ezúttal felújított digitális kópián vetítjük, angol felirattal, magyar hangalámondással. A péntek este koncerttel zárul: Akosh S. (Szelevényi Ákos) és zenésztársai, valamint Závada Péter költő A zene szava című estje a kortárs költészet és a kortárs szabad zene közti lehetséges kapcsolódási pontokat keresi az improvizáción keresztül.
A hétvége további tíz vetítést és újabb előadásokat tartogat. Montázsritmus címen klasszikus magyar filmetűdökből láthatunk válogatást 4-én, szombaton 10:30-tól, a filmekről Gelencsér Gábor filmesztéta beszél. A Montázséhség című, kortárs osztrák és magyar avantgárd filmeket bemutató válogatást Lichter Péter filmrendező válogatta és vezeti be 16 órától. A filmek egy része először látható Magyarországon. A szombati nap egészestés filmjei között olyan klasszikusok szerepelnek, mint Jancsó Miklós Sirokkója, amely mindössze 11 beállításból áll, és az Oscar-díjas Saul fia, amely most a hangmontázs különlegessége miatt került a válogatásba. Mindkettő 35 mm-es kópiáról kerül vászonra. Levetítjük továbbá (digitálisan felújítva, eredeti nyelven, magyar felirattal) Vera Chytilová új hullámos, máig provokatív filmjét, a Százszorszépeket, amely montázs és kollázs ötvözésével játszik. Szintén az 1966-os év gyümölcse Ingmar Bergman Personája, amely a Svéd Filmintézet felújított kópiáján, eredeti nyelven, angol felirattal érkezik Budapestre. Margitházi Beja filmtörténész az arc és a montázs kapcsolatát vizsgálja bevezetőjében.
A februári 5-i, vasárnapi programot egy animációs film, Kovásznai György Habfürdője nyitja 10:30-kor, Varga Zoltán filmtörténész az animáció és a montázs kapcsolatáról beszél a film előtt. A 12:30-kor kezdődő vetítésblokkban két irodalmi szövegre épülő film szerepel: Enyedi Ildikó Téli hadjáratát Füst Milán, Szemző Tibor Láthatatlan történetét pedig Hamvas Béla írásra ihlette. Nem maradhat ki a válogatásból Makk Károly Szerelem című filmje: montázsszekvenciái segítségével a felszínen zajló történet mögé nézhetünk: a lelkek mélyére – avagy a szellem magasába.
Az ötnapos programot egy premier előtti vetítés zárja. 5-én este 19:30-tól a Festői korszakok – Gánóczy Mária festő és filmes élete, Forgács Péter legújabb filmje látható. A nemzetközileg is elismert filmrendező, médiaművész munkája egy kétszáz éven átívelő utazás a magyar múltba és annak összetett, összefonódó művészet- és létvonulataiba. A Forgács-alkotásokra jellemző személyes és történeti rétegzettség a legkülönbözőbb filmnyelvi eszközökkel és textúrákkal jelenik meg: festmények, fakult fotók, 8 mm-es filmfelvételek, híradórészletek, írott dokumentumok és rádió-archívok, valamint napjainkban készült interjúfelvételek váltakoznak. A film a műalkotásokat, a családi dokumentumokat, a korszakok jellegzetességeit és ikonikus fordulatait összeszövő intim és egyben nagyszabású családi saga.
A Filmnapok vetítéseire a jegyelővétel elindult, a jegyár 1400 forint, kedvezménnyel – diákok, nyugdíjasok és pedagógusok, valamint az egyszerre legalább öt jegyet váltók számára – 1000 forint. Az 5 jegyes kedvezmény online vásárláskor is, a többi csak a pénztárban érvényesíthető. A nyitó előadásra regisztrálni az Uránia weboldalán lehet.






















