December 3-án veszi kezdetét a Budapest Debut Film Forum (BDFF). A négynapos eseménysorozat célja, hogy az elsőfilmes rendezők és producerek bemutathassák projektjeiket, és tapasztalatokat cserélhessenek az európai, elsősorban a visegrádi régióból érkező kollégáikkal. A BDFF helyszíne a JCC Budapest – Bálint Ház lesz.
Marokkói tavasz a budapesti télben. A gnawa ősi, szakrális, transz zenei forma, a „világ legrégebbi, 4000 éves rock’n’rollja”, ahogy William Borroughs nevezte. Mahmoud Gania pedig a ma élő legnevesebb maâllem (mester). Bátran kijelenthetjük, hogy ilyen minőségű gnawa zene Magyarországon még nem szólalt meg soha.
19:00 - Filmvetítés
Wijdan, the Mystery of Gnawa Trance Music/Lelkek találkozása, a gnawa transz zene rejtelmei (dokumentumfilm, 52 perc, USA-FR, angol feliratos)
20:15 - Koncert
El Maâllem Mahmoud Gania koncert
A tradicionális, 6 tagú gnawa felállásban hallhatjuk a „mesterek mesterének” játékát, akit olyan neves zenészek is hívták koncertjeikre vendégként, mint Bill Laswell, Oz Fritz, Peter Brötzmann, az amerikai szaxofonos Pharoah Sanders, vagy Carlos Santana.
A gnawa tradícióit eredetileg a belső-szaharai rabszolgák hozták Marokkó területére, ahol keveredett arab és berber vallásos dalokkal és ritmikával. A Gnawikat (a gnawát gyakorlókat) azóta övezi titok, amióta a Maliból száműzték őket és eladták rabszolgának Marokkóba a XVI. században. Az utóbbi két évtizedben nyugati zenészeknek köszönhető, hogy a transz zene reflektorfénybe került. A Led Zeppelint, Archie Sheppet, Jimi Hendrixet, a Rolling Stonesból Brian Jonest és Ornette Colemant is elkápráztatta e zene misztikája és kapcsolódása a blues zenéhez.