Janó Manó első évadát több mint 1 millióan látták a világhálón, így minden bizonnyal sok családnak örömet okoz, hogy a friss, második évad, a Janó Manó És A Csodálatos Bolygolyóbis december 13-ától ingyenesen megtekinthető lesz a neten.
Az A38 Hajó Magyarország EU-elnökségét népszerűsítő összeurópai koncertsorozata, a Polyphony következő alkalmával – ami egyben a hajó nyolcadik születésnapja is – a kortárs szabad improvizációs zene legnagyobb formátumú egyénisége, Peter Brötzmann érkezik monumentális zenekarával, a Chicago Tentettel. Elsöprő erejű fúvóstámadás az A38-on.
©Peter Brötzmann és a Chicago Tentet
Peter Brötzmann vitathatatlanul az európai free jazz legkiemelkedőbb muzsikusa: a hatvanas évek szabad improvizációs hullámának motorja, képzőművészként a Fluxus mozgalom egyik vezéralakja, akinek művészi érdeklődése nem ismer semmiféle megkötést. Az 1968-as Machine Gun című lemeztől (ami a free jazz történetének egyik legfontosabb albuma) a nyolcvanas évek zajrock- és heavy metal-kísérleteiig számtalan irányzatban alkotott maradandót. Túlzás nélkül legnagyobb szabású és leginnovatívabb vállalkozása a Chicago Tentet, ez a tíz- (az A38-on tizenegy) tagú monumentális, elsősorban a fúvósszekcióra koncentráló együttes, amely a kortárs szabad improvizációs zene legnagyobb alakjait vonultatja fel, Mats Gustafssontól Joe McPheen át Ken Vandermarkig.
Habár Brötzmann rengeteg formációnak tagja, vezetője, zenei-szellemi iránymutatója, igazán a nagyszabású produkciókban érzi otthon magát. Éppen ezért jelentős a Chicago Tentet budapesti fellépése – habár Brötzmann többször járt hazánkban, az A38 Hajón is koncertezett már, valójában ezzel a nagyívű és nagyigényű, tizenegy tagú társulattal nyújtja igazi énjét. Az 1997-ben Chicagóban először oktetként alakult, majd tíztagúra bővült együttes elsősorban lazán szerveződő zenei műhely, gyakran változó és cserélődő tagjai között a szabad improvizációs zene zsenijeivel: a bőgős William Parker éppúgy részt vett a Tentet munkájában, mint a trombitás Tosinori Kondo vagy Roy Campbell, de Brötzmann időnként „outsidereket” is bevon, mint például a színész Mike Pearsont, aki 2004-ben „szövegmondóként” tűnt fel a zenekar soraiban.
Az együttes jelenlegi felállása is elképesztő: hét fúvós, két dobos és egy kéttagú „vonósszekció” - ráadásul a fúvósok mindegyike hangszerének kimagasló tudású mestere, akik önálló együtteseikben is maradandót alkottak. Ken Vandermark vagy Mats Gustafsson egyaránt Brötzmannhoz mérhető „acéltüdő”, akik egyedül is képesek egy estén keresztül maradéktalanul betölteni a rendelkezésükre álló teret. Sok dudás mégiscsak megfér egy csárdában – a Chicago Tentet elemi erejű, vulkánkitörés-intenzitású, de mégis páratlan tudatossággal és szellemiséggel komponált koncertjei, lemezei és darabjai azt bizonyítják, hogy Peter Brötzmann integratív egyénisége nagyszerű kovásza az új zenei törekvéseknek.
A Peter Brötzmann Chicago Tentet (+1) magyarországi fellépése része a zenekar nagyszabású európai turnéjának, mellyel a zenekarvezető hetvenedik születésnapját ünnepli. A 70 éves Brötzmann a 8 éves A38 Hajón – lehet-e ennél izgalmasabb születésnapi ajándék?
Grencsó István évtizedek óta a magyar avantgárd jazz meghatározó alakja. Zeneszerzőként, zenekarvezetőként és mindenekelőtt zenészként jelentős és megkerülhetetlen alkotó, aki a hetvenes évek végétől – előbb a Masina zenekarral, majd a Dresch Quartet tagjaként vagy Szabados György partnereként – komoly szerepet játszott a hazai improvizatív zenében. 1985-ben alapította meg a lazán szerveződő Grencsó Kollektívát, ami talán a magyar dzsessz legváltozatosabb formációja: a triótól a big bandig végtelen számú formációvá képes alakulni, melyek a dzsessz, az etno sőt, a magyar sanzonkincs elemeit vegyíti a legkülönbözőbb módokon, csak rá jellemző, friss látásmóddal.