Ebben az évben május 24. és 30. között lesz Budapesten az Imázsia Kínai Filmhét, amely az elmúlt évtizedek kínai filmterméséből nyújt átfogó képet az érdeklődőknek. A fővárosban az Uránia Nemzeti Filmszínházban vetített alkotásokból június 1-jén Debrecenben az Apolló moziban is műsorra tűznek két produkciót. Az idei kínálat a drámától kezdve a sci-fin át a modern vígjátékig rendkívül változatos filmekből áll össze.

Immár a harmadik idényben folytatódik a Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) telt házas filmklubja, a Müpamozi. A februárban kezdődő zenés sorozat ötven év legnagyobb slágereit tartalmazó kultuszfilmekből válogat.
A nézők az operettől a szocialista road movie-ig, a musicaltől a retroparódiáig változatos műfajokon keresztül találkozhatnak legkedveltebb sztárjaikkal.
A hatvanas évek nagy kulturális zsilipfelnyitása, filmes pezsgése után a ’68-at követő, kilátástalannak tűnő, langyos kádárizmusban fokozatosan csökkent a mozik látogatottsága. A hetvenes évek közepén már folyamatosan "kongó nézőterekről" és "elveszett vígjátékokról" cikkeztek a sajtóban. A közönség visszacsalogatásának egyik módszere volt az amerikai filmműfajok olyan speciális honosítása, mint az "eastern" vagy a "szocialista road-movie".
Ez utóbbinak úttörője volt Zsombolyai János első filmje, A kenguru, amelynek nagy felfedezettjei a főszereplők, a vékonydongájú kőbányai teherautósofőr szerepében Gálffi László az elmaradhatatlan, nyugatról bizniszelt farmerban és autóstopposa, a kebleit alig eltakaró, szöszi Tarján Györgyi. Miközben a Zil teherautó nagy iramban szeli a szocialista sztrádát, nagydíjas beszólásaik mellett a teljes slágerlista felhangzik a Skorpió, az LGT, a Gemini, a Fonográf, az Omega, Kovács Kati, Koncz Zsuzsa és Zalatnay Sarolta legjobb dalaival. Amíg a Paksra tartó sofőr Nyugatról, Volvo kamionról, márkás cigiről, cuccokról álmodik, addig Zsozsó képében ott a valóság, a kőbányai munkásháttér a maga konfliktusaival, kalandjaival....
Bővebben:mupa.hu/program/