Több mint 1 éves előkészítés után, sok száz ember lelkesedésének, jószándékának és akaratának köszönhetően 2025. február 3-án, hétfőn este felgördül a függöny a Corvin mozi Korda termében, és elkezdődik a filmszakma közös ünnepe.
A 17. és a 18. századi itáliai festészet uralkodó stílusáramlatait, a műfajok, technikák és témák rendkívüli gazdagságát, valamint a korszak kiemelkedő művészegyéniségeit mutatja be a Szépművészeti Múzeum Caravaggiótól Canelettóig című október 26-án nyílt kiállítása.
A tárlaton több mint 100 mester 140 remekművével találkozhat a nagyközönség. A legtöbb művel, szám szerint kilenccel, a korszak kiemelkedő festőgéniusza, Caravaggio szerepel a kiállításon. A válogatás alapját a Szépművészeti Múzeum Régi Képtára nemzetközileg is nagyra becsült olasz barokk és rokokó gyűjteményének 34 főműve alkotja, amelyet 104, tíz ország hatvanhét múzeumából Budapestre érkező remekmű egészít ki. A kölcsönző intézmények között szerepel többek között a washingtoni és a londoni National Gallery, a párizsi Musée du Louvre, a madridi Museo del Prado és a Museo Thyssen-Bornemisza, a firenzei Galleria degli Uffizi, a berlini Gemäldegalerie, a drezdai Gemäldegalerie Alte Meister, a bécsi Kunsthistorisches Museum és a római Galleria Borghese. A tárlat anyaga nemzetközileg is figyelemre méltó, hiszen ilyen léptékű, a korszak itáliai festészetének egészét bemutató, átfogó kiállítás évtizedek óta nem volt a világon. A múzeum néhány évvel ezelőtt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy két, egymást követő tárlaton bemutatja a 15–18. századi itáliai festészetet, mivel hasonló, átfogó kiállításra még soha nem került sor Magyarországon. Az első, 2009-2010-ben megrendezett bemutató, a Botticellitől Tizianóig, 230 ezer látogatójával a Szépművészeti Múzeum történetének egyik legsikeresebb eseménye volt. Ezen tárlat folytatásának tekinthető az októberben nyíló, a 17-18. századi itáliai festészetnek szentelt reprezentatív kiállítás, amely egyben a most zajló olasz-magyar kulturális évad magyarországi záróeseménye is. Az itáliai művészet e két évszázadát a barokk, Európa ez idő tájt uralkodó korstílusa határozta meg. A 17. század, a seicento első negyedét még az előző század végén induló kora barokk jellemzi. Ekkor bontakozott ki Caravaggio és követői naturalizmusa, valamint a Carracciak nevével fémjelzett bolognai klasszicizmus. A stílus bő fél évszázadon át tartó érett korszakát az ún. dekorátor nagymesterek lendületes művészete éppúgy jellemzi, mint a barokk klasszicizmus vagy a korai romanticizmus. A seicento utolsó évtizedeitől számítható a késő barokk időszaka, a nagy mesterek hagyományainak kissé kiüresedett, rutinos továbbvitele. A 18. században a velencei rokokó adta a korszak csillogó lezárását, miközben a settecento derekán már megjelentek a neoklasszicizmus kezdetei. A két évszázad különböző iskoláinak, stílusainak közös jellemzője a valóság utánzása, a realizmus iránti igény, a dolgok kézzelfogható jelenlétének az illúziója, amelynek megvalósításához a művészeknek ekkorra már a festészet teljes eszköztára a rendelkezésükre állt. A kiállítás sajtótájékoztatóján Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere és Baán László múzeum főigazgató elmondták, hogy a Szépművészeti Múzeum és a Nemzeti Galéria együttes munkájának köszönhetően ez az ötödik kiállítás, amelyre méltán mondhatjuk, hogy világszínvonalú. Világszínvonalú azért, mert ilyen enciklopédikus kiállítás az olasz barokkról talán egy volt az elmúlt száz évben, 1920 körül Firenzében. Ez a kiállítás ebben a formában sehol sem kerül bemutatásra, csak itt, Budapesten élvezheti a műértő közönség. Az év Cezanne-al indult, aztán Schiele, Monet, Gauguin, Szinyei Merse, Pippl-Rónai következett, és nem olyan régen a Nemzeti Galériában a Chagall kiállítás nyílt meg. A látogatottság igazolja, hogy érdemes ilyen koncepciózusan kiállításokat alkotni. Az elkövetkező év nagy dobása Rembrandt és a holland Arany évszázad címmel érkezik a Szépművészetibe a mostanihoz hasonló színvonalon.
A kiállítás időrendben, nyolc szekcióban tárgyalja a korszakot, Caravaggio radikális fordulatot hozó római színrelépésétől, a manierizmust felváltó barokk, majd a rokokó és a klasszicizmus kialakulásáig és mestereinek bemutatásáig. A tárlat Caravaggio két korai művével, köztük a Gyümölcskosaras fiúval kezdődik, majd a caravaggizmus vallásos festészetének példái - pl. Caravaggio Salome témájú képének két változata – következnek. A harmadik rész a Lodovico, Agostino és Annibale Carracci működésével összekapcsolódott klasszicizáló barokkot mutatja be. A negyedik szekció a barokk elterjedését és virágkorát tárgyalja, majd az ötödik a polgári műfajokról, a csendéletről, a tájképről, az arcképről és a zsánerportréról ad áttekintést. A következő részben a 18. század főbb stílusirányzatai kerülnek bemutatásra. Az utolsó két szekció a 18. századi velencei festészetébe, valamint az ekkor népszerűvé váló veduta (városlátkép) műfajába nyújt bepillantást, ez utóbbi Canaletto négy velencei látképe segítségével. A kiállítást igényes kivitelezésű, a korszak legjobb, csaknem félszáz magyar és külföldi kurátorának közreműködésével készült, magyar és angol nyelvű katalógus kíséri. A kiállítás kurátora Dobos Zsuzsanna, a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának művészettörténésze. A kiállítás főtámogatója az MKB Bank. Kiemelt támogató az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. Együttműködő partner a Sofitel Budapest Chain Bridge.
A Szépművészeti Múzeum ajándékboltja óriási kínálattal készült az itáliai barokk és rokokó festészet remekművei kiállításához. A könyvek mellett Caravaggio: Gyümölcskosaras fiú és A hartfordi csendélet mestere: Terített asztal, gyümölccsel és virágos vázával c. képekkel díszített ajándéktárgyak között válogathatunk.