Pigniczky Réka rendezésében, a Nemzeti Filmintézet (NFI) támogatásával és az 56films gyártásában egész estés dokumentumfilm készült a legendás Kaláka együttesről - megalakulásuk 55. évében. A filmet az 56 Films gyártotta és forgalmazza.
Isabel Muñoz OMEGA című kiállítása a Mai Manó Házból indul világkörüli útjára.
A tárlaton látható polaroidok még nem hagyták el a fotóművész műtermét, soha nem állították ki azokat, így a magyar közönség láthatja ezeket a képeket elsőként. Ez egy kivételes anyag, amelynek a budapesti premierje egyedülálló betekintést nyújt a fotóművész munkásságába.
Isabel Muñoz 1951-ben született Barcelonában, majd 19 évesen Madridba költözött, ahol csak évekkel később, 1979-ben kezdte meg fotográfiai tanulmányait a Photocentro falai között. Tanulóévei alatt megismerkedett Ramón Mourellével és Eduardo Momeñével, akik a példaképeivé váltak, 1981-ben pedig megkapta első sajtó- és reklámmegbízásait is. Karrierjének filmes vonulatát Tote Trenas mentorálta, aki bevezette őt a filmezés világába, lehetővé téve, hogy Muñoz olyan filmek számára készítsen állóképeket, mint a Sal gorda és a Penumbra.
1982 és 1986 között a New York-i Visual Studios hallgatója volt, ahol olyan szakmai tekintélyektől tanult, mint John Wood és Martha Madigan. Az előbbinél a kollázstechnikát, az utóbbinál pedig a cianotípiát volt alkalma tanulmányozni. A különböző technikák megismerésével Muñoz érdeklődése az emberi bőr reprodukálásához leginkább alkalmas hordozó megtalálása felé fordult, amihez további tanulmányokat folytatott: Craig Stevenstől a platinanyomat, Robert Steinbergtől az albumin nyomat, Neil Selkirktől pedig a megvilágítás technikáját sajátította el. A kis kitérő után visszatért New Yorkba, ahol az International Center of Photographyban a nagyformátumú fotóval kezdett el foglalkozni. Azzal, hogy Muñoz végül a platinotípia és a nagy formátum mellett tette le voksát, kiemelkedik a kortárs spanyol fotográfiai színteret jellemző sokféleségéből; ezekkel a különleges alkotói módszerekkel a test mint az ember tanulmányozását lehetővé tévő megközelítési mód iránti szenvedélyét érvényesíti. Ez a szenvedély az első fotósorozata óta jellemzi munkásságát, amellyel kezdetét vette egy számos kultúrát átívelő utazás, amelyben a fotográfus az emberi test szépségét igyekszik megörökíteni, a hagyományos táncoktól és a birkózástól eljutva az idő eredetéig, valamint olyan alapvetésekig és kérdésekig, amelyekre Muñoz társadalmi kötelezettségérzettől vezéreltetve összpontosít.
Miután visszatért Madridba, és 1986-ban megrendezték az ottani Francia Intézetben az első, Toques című kiállítását, életének egy igazán kalandos szakasza vette kezdetét. Előbb Párizst látogatta meg 1990-ben, majd Kubában, Burkina Fasóban, Maliban, Egyiptomban, Törökországban, Kínában és Kambodzsában is megfordult, ahol az emberi testet tánc közben tanulmányozta. A mozgás közbeni test témájának kidolgozásához jelentősen hozzájárult a spanyol Víctor Ullate Balettegyüttesével való együttműködés, de egy pekingi cirkusziskolában végzett munkája során szerzett tapasztalat, valamint a Saolin kolostor harcművészeteinek tanulmányozása is gazdagította fotográfiai portfólióját. Később Brazíliába utazott, ahol a capoeirával kezdett el foglalkozni, és elkészítette a Toros, a Drags és az El imperio de los sentidos című sorozatait.
Kambodzsai útja során elkezdett érdeklődni a szociálisan érzékenyebb témák iránt is, amelyekre az ottani megcsonkított emberekkel való találkozás, valamint a délkelet-ázsiai gyermekkereskedelem és rabszolgaság megtapasztalása hívta fel a figyelmét. A társadalmi problémákra vetett fókusz innentől kezdve művészetének egyik meghatározó jellemzőjévé vált. 2007-től a Nuestro pequeño mundo projekt keretében járta a világot gyermekekről készítve képeket, amellyel az El País Semanal-UNICEF gyermekjogi egyezményének 20. évfordulóját ünnepelte. Három évvel később Mexikóban bemutatta a La Bestia című kiállítást, amely bevándorlókat követ, ahogyan életük kockáztatásával vágnak át Mexikón, abban a reményben, hogy átjutnak az Egyesült Államokba. 2015-ös Kongói Demokratikus Köztársaságban tett utazásai során elkészül a Dél-Kivuban élő nők és kislányok drámai helyzetéről szóló fotósorozata is, amelyet először a kinshasai Francia Intézetben, majd Bukavuban állítottak ki.
A kisebbségi témákra való érzékenység egy másik vetülete Muñoz életművében az etnikai identitás vizsgálata. A fotográfus szenvedélyesen kutatta egyes etióp törzsek testfestési szokásait és azok jelentéseit, de a testbeszédnek ez a formája urbánusabb környezetben, a 2007-es el salvadori gangek tetoválásait megörökítő Maras című sorozatában is megjelenik. A testdíszítés és egyéb rituális szokások után kutatva a 2010-es években számos más helyre is utazott, Bolíviába, Pápua Új- Guineába, Iránba, Szíriába, Törökországba és Irakba, de a kameruni pigmeusokkal és az inka kultúra prekolumbián maradványaival is foglalkozott. Az ember gyökereihez és ősi mozgatórugóihoz egyre közelebb kerülve emberszabású majmokat kezdett el fotózni kongói és borneói rezervátumokban és gondozóközpontokban, amelynek anyaga a berlini Álbum de familia című, 2015-ös kiállításán került bemutatásra.
Az, hogy Isabel Muñoz meghatározó szereplője a kortárs művészeti világnak, munkásságának elismerésében is tükröződik: 2009-ben a Képzőművészeti Arany Érdeméremmel jutalmazták, a World Press Photo-díját pedig kétszer nyerte el. Említésre méltó ezen kívül a spanyol Nemzeti Fotográfiai Díj 2016-ban, a PHotoEspaña 2021-ben, illetve az, hogy 2022-ben a San Fernandó-i Királyi Művészeti Akadémia tagjai közé választotta. Munkái számos galériában megtalálhatók, köztük a Maison Européenne de la Photographie (Párizs), a New Museum of Contemporary Art (New York), a Fundación Foto Colectania (Barcelona), a Spanyol Kulturális Központok (Mexikóváros, Guatemalaváros, La Paz), a Museo Nacional Reina Sofía (Madrid) és a Fundación Canal (Madrid) gyűjteményében is.
A kiállítást a Spanyol Nagykövetség támogatta.
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2024 hivatalos programjának része.
Isabel Muñoz: OMEGA
2024. március 27. – május 18. – Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház
Kurátorok: Anne Morin, Tessa Demichel
A kiállítást Anne Morin, a diChroma photography igazgatója nyitotta meg Isabel Muñoz jelenlétében.
További információ itt.