Egy tisztességes pápaválasztós film. Majdnem végig. Ugyanis sokan úgy fogják érezni a sztori utolsó csavarja után, hogy mégsem annyira tisztességes ez a film. Ennél konkrétabbat nem lehet mondani anélkül, hogy valamit el ne szpojlerezzünk a történetből.
A Grimm-mesék borzongató és elborzasztó történései amúgy sem kezdőknek valók, de minden óvodás nagykanállal eszi. Ami viszont most a mozikban történik a Hófehérke és a hét törpe klasszikus változatával, az felér egy érzéstelenítés nélküli ráncfelvarrással. Rupert Sanders rendező legújabb amerikai fantazyja Hófehér és a vadász címen tisztességesen átrendezi a fantáziában amúgy sem vérszegény klasszikus mese szüzséjét és látványvilágát. Az új megközelítés jócskán kitágítja a mese horizontját.
A film kreatív kísérlet arra, miként lehetne ugyanazokkal a szimbólumokkal egy szinte teljesen új történetet létrehozni.
A rendező alkotó társaival együtt az időszerű hangokat erősítette fel a gonosz mostoha és a szépséges árva történetében. Nem kell Hollywoodig mennünk, hogy lássuk, a „hatalom, szépség és az örök fiatalság” szentháromsága jóformán minden más értéket fölülír. A szépség az vagy van, vagy nincs. De hiába tündöklően szépséges a totális hatalmat birtokló királynő, Ravenna (Charlize Theron), ha soha nem lesz fiatalabb. Talán ez, az egyik, titok nyitja. A múlandósággal szembenézni a legnehezebb, ezt a vörös szőnyegen vonuló ránctalan és kortalan, még néhány botox kezelés és hamarosan arctalan, amerikai sztárok bizonyítják a legjobban. Valószínűleg, ez a jelenség is megihlette az alkotókat, amikor azon töprengtek, milyen témából készítsenek mozit.
Ennél viszont sokkal izgalmasabb, hogyan alakulnak át az eredeti mese elemei és szövik újjá a fabulát. A mostoha gonosz, de ezt egy pillanatig sem titkolja. Nincsen mézes máz, csak máz, ami ideiglenesen eltakarja az idő nyomait a királynő arcán. Ötletes és igen érzékletes képek sora pereg két órán át. A fogva tartott fiatal lányok leheletét belélegző és ekképpen fiatalodó mostoha hiába kérdezi eleven alakot öltő tükrét, Hófehér (Kristen Stewart), ha nem is szebb, de mindig fiatalabb marad.
Ehhez a régi-új meséhez új dramaturgia is dukál. A forgatókönyvírók nagy újítása, hogy aktivizálták a mesében totálisan passzív Hófehérke figurát. Amazont kreáltak a háziasszonyból, aki jelen produkcióban nem fakanalat, hanem kardot ragad, hogy kivívja az igazságát. Kitör a börtönből, és maga mellé állítja nemcsak a likvidálására kijelölt vadászt, de a törpéket is, akiket nem a főztjével vesz le kurta lábukról, hanem egy szebb jövő ígéretével.
A gonosz hatalom halálba, recesszióba taszítja az általa vezetett országot, a jó, nem kérdés, felvirágoztatja, prosperálóvá teszi azt, állítja ez az új mese, bár ez nemcsak onnan ismerős. Ahogyan halad a Hófehér és a vadász sztorija, úgy helyeződik át mindinkább a hangsúly az emberi szépségről a társadalmi jóra, illetve az azt veszélyeztető irreálisan gondolkodó és ténykedő hatalomra. Hófehér a végső ütközet előtt egy komplett kortesbeszédet vág le a köréje gyülekező katonák és civilek előtt. Az orleans-i Szűz harcos elszántsága jelenik meg az arcán, és ekkor döbbenünk rá, hogy mi már régen nem a Hófehérke és a hét törpét nézzük, hanem annak apropóján egy egészen már történetet, ahol a jó és a rossz képében az élet és a halál vív egymással.
A vadász, ahogyan a cím is jelzi, majdnem hogy főszereplővé lép elő, meseszerűségét állandó italozása némiképp a hétköznapihoz közelíti. Chris Hemsworth szerepe szerint, ha teheti, mindig iszik, de sosem részeg, így nem annyira játékával, hanem sokkal inkább fizimiskájával gyakorol komoly benyomást Hófehérre.
A törpék társasága viszont remek, a forgatókönyvben megtalálták számukra a megfelelő helyet ebben az új változatban is. A nagyszerű színészek között talán Bob Hoskins a legismertebb. Szellemes, ahogyan egy jelenetben visszakacsintanak a Disney- rajzfilm változat ma már igencsak édelgő változatára.
A mostoha szerepében a gyönyörűséges Charlize Theron, aki valóban annyira elvetemült, hogy néhol ki tudja vele iktatni a szépségét. Ráadásul megvan benne a női hisztériának az a fajtája, amitől már nemcsak a férfiak irtóznak. Sematikusan megrajzolt figurájából adódóan az ő alakítása kissé egysíkú.
Hófehér szerepében Christen Stewart alakítása közelebb áll a mese új filmes koncepciójához, akinek kamaszos nőiességéhez jól illik férfias kitartása. Modern szépségével, határozott fellépésével próbálja meg elhitetni, hogy a jó, ha nehézségek árán is, de mindig győzedelmeskedik. Igen, a mesében mindig.
7/10 pont
Hófehér és a vadász (Snow White and the Huntsman) - színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 127 perc, 2012.
Korhatár besorolás: megtekintése 12 éven aluliak számára nem ajánlott
Rendezte: Rupert Sanders
Szereplők: Kristen Stewart (Hófehér), Charlize Theron (Ravenna királynő),Chris Hemsworth (Eric, a vadász), Ian McShane (Beith)